|
עמוד:12
בווארשה בהשפעת ארגון "הפרוליטאריאט" הפולני . 9 אולם תמורה זו לא הפכה אותו למיליטאנט אנטידתי . סמוך להשתקעותו בווארשה נתקרב, ככל הנראה, לחבורה שמשכה את השראתה ממסורת ה"פרוליטאריאט" הראשון . 10 עוד בשנת 1885 נתלכד ארגון, בשם "החוג המרכזי של הנוער הלומד בווארשה", שבין יוזמיו היו שמואל רבינוביץ' ) בנו של שפ"ר ( , וולף ליבין, אף הוא יליד סלוצק, ואברהם קוטיק . 11 החוג טיפח בעיקר את רעיון הפצת השכלה, בלשון יידיש, בין הפועלים היהודים בווארשה, ומן הטעם הזה הקביל אולי ליוזמות שצצו בווילנה לכינון "ועדים ז'ארגוניים" . 12 ב 1877 פוזר החוג עלידי המשטרה . מגעיו של משה טבנקין עם החוג באו בתיווכו של ליבין והם שייכים, כמובן, לשנת ,1887 כלומר לפרק הזמן הסמוך למפולת . איש הקשר בחוג, ולימים גם ידידו הקרוב בנפש, היה אברהם קוטיק . הלה לא יסיר את תשומת לבו מן המשפחה, גם לאחר פטירתו בטרם עת של משה טבנקין . בזכרונותיו משיח קוטיק בהתפעלות יתירה על אישיותו של ידידו, על זיקתו העמוקה ליעדי החוג ומסירותו לכל משימה שנטל על עצמו . 13 עם זאת, אין עמי ודאות שהיה חבר מאורגן . יתכן מאוד שהוא רק הסתופף בפריפריה של הקבוצה ונענה בדרך קבע ליוזמות שהיו קרובות ללבו . גם לאחר פיזור החוג לא פסקה קירבת הנפש ואחוות העשיה בין טבנקין לקוטיק . הם המשיכו לפעול בשדה ההשכלהלעם בלשון יידיש וטרחו יחדיו על הכנת ספרה מדעית פופולארית תחת השם "שמועסן" . 14 במקביל לכך היתה לטבנקץהאב זיקה, פאסיבית מעיקרה, לחוג חובבי ציון בווארשה . כאנשיביניים שימשו אל נכון זאב גלוסקין, חברו לעבודה,51 וצבי הירש יפה, איש רבאשכולות וחובבציון, שהיה רעו הקרוב של משה טבנקין ונתמנה במצוותו של האחרון, עת שכב על ערש דווי, כאפוטרופסה הרשמי של המשפחה . 16 אלה, והעובדה שבגנזיו נמצאו מניות של "אגודת 1000 נטעים", סומכים את ההנחה כי האיש לא שם חיץ בין מעורבותו הסוציאליסטית ובין התרפקות על רעיונות חיבתציון . ב 1890 חשפה המשטרה הצארית באקראי את מעורבותו של משה טבנקין עם אנשי החוגים המהפכניים . הוא נעצר והוחזק ימים מספר ב"ציטאדלה" המפורסמת לשימצה של וארשה . 17 שחרורו בא בהשתדלותה של חיינה גיטל, שהיתה בחודשים מתקדמים של הריונה עם נטלקה . 18 המעצר הקשה, אף שלא היה ממושך, ערער את בריאותו והמריץ את מחלת השחפת שקיננה בגופו מזה זמן ניכר . ב 1892 נעשה מצבו אנוש . אשתו ניסתה לטפל בו, שוב בעצת יודעידבר, י עלידי שתיית קומיס, חלב סוסות שהפיקו הטאטארים . לתכלית זו נסעה עם בעלה לסלאווטה . הטיפול לא הועיל ומשה טבנקין הוציא נשמתו ביולי שנת 1893 . 19 כשהורע מצבו של האב והזוג חש לסלאווטה, נשלחו הילדים לבוברויםק, אל הורי האם . לאחר שנפטר האב 12
|
|