מבוא

עמוד:8

8 | מקום בלב : מקומו של החינוך הגופני בלב העשייה החינוכית פרק ,2 "מודל החינוך לספורט בשיעורי החינוך הגופני : רציונל, מודל הוראה ויישום", מאת רוני לידור ושירי אייבזו, בוחן כיצד שימוש במודל הוראה אחד – המודל לחינוך לספורט – יכול לסייע למורים ומורות לחינוך גופני לחנך לעשייה ספורטיבית ולפעילות גופנית . הפרק כולל ארבעה חלקים . החלק הראשון עוסק בחינוך הגופני כמקצוע ליבה הנלמד בבתי הספר בישראל . החלק השני מגדיר מהי פעילות ספורטיבית המבוצעת לרוב בשעות הפנאי של התלמידים ודן בכמה ממאפייניה הבולטים . החלק השלישי מציג את המודל לחינוך לספורט : רכיביו, תמיכה מחקרית ביעילותו בשיעורי החינוך הגופני ויתרונותיו ומגבלותיו . החלק הרביעי בוחן את יישומי המודל בתוכניות לימודים בית ספריות ובתוכניות הכשרת מורים לחינוך גופני ומביא המלצות יישומיות לשימוש במודל, הן למורים לחינוך גופני והן למכשירי המורים לחינוך גופני . פרק 3 , "הערכה בחינוך גופני : כיצד מורים לחינוך גופני תופסים הערכה, מדידה ומתן ציונים", מאת סימה זך, מציג מחקר שמטרותיו : ( 1 ) לבחון מהן העמדות של מורים לחינוך גופני כלפי ההערכה שהם נותנים לתלמידיהם ; ( 2 ) להשוות עמדות אלו עם העמדות המוגדרות בתוכנית הלימודים ; ( 3 ) לברר בעזרת אילו אמות מידה מורים מעריכים את תלמידיהם ומהן דרכי ההערכה ; ( 4 ) לבחון את תפיסותיהם של מורים על מדיניות ההערכה . במחקר השתתפו 850 מורים ומורות לחינוך גופני מרמת יסודי ועד תיכון . הם נדגמו אקראית מששת המחוזות בארץ וענו על שאלון בן חמישה פרקים : איסוף נתוני רקע דמוגרפי ; תפיסת מטרות ההערכה ; אמות המידה שבעזרתן מעריכים המורים ; דרכי ההערכה של המורים ; תפיסת מדיניות ההערכה . ממצאי המחקר מעלים את הצורך בייעול ההערכה לצורכי בקרה – לבדוק אם הושגו מטרות ההוראה ויעדיה – ולצורך שיפור קבלת ההחלטות הנוגעות להוראה . מהלך זה מחייב לאתר את הקשיים במתן הערכה יעילה ומבהיר את נחיצותה של הערכה שיטתית . הפרק דן במשמעויות היישומיות של הממצאים . השער השני, "סוגיות בחקר ההוראה, הלמידה והכשרת המורים בחינוך הגופני", בוחן היבטים ייחודיים בתהליכי הוראה ולמידה בחינוך גופני, הן בתוכניות הלימודים המכשירות סטודנטים להוראת החינוך הגופני והן בהוראת המקצוע בבתי הספר . שער זה כולל חמישה פרקים . פרק ,4 "האם כדאי להשקיע בתכנון : מורים לחינוך גופני מציעים מודל לתכנון הוראה", מאת אלה שובל ונועה נאבל - הלר, מתאר תהליך שעבר צוות של עשרה מורים לחינוך גופני שבנה מודל לתכנון הוראה בחינוך גופני . משימת הצוות הייתה לפתח מודל לתכנון הוראה שישרת מורים לחינוך גופני בעת שהם בוחרים את תוכני ההוראה ואת דרכי ההוראה . הצורך

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר