|
עמוד:7
מבוא | 7 תלמידים ומורים . הפרספקטיבה היישומית מתמקדת בגיבוש המלצות מבוססות ראיות שאפשר ליישם במכללות להכשרת מורים ובבתי הספר . כל אחד מפרקי הספר עוסק הן בהיבט של הוראת החינוך הגופני בבית הספר והן בהיבט של הכשרת מורי החינוך הגופני . חשוב שחוקרים, אנשי שדה וקובעי מדיניות בחינוך גופני ידונו מעת לעת בנושאים השונים של מקצוע הלימוד, כדי להעריך את מידת הרלוונטיות שלהם לתלמידים בבית הספר, למורים, למוסדות החינוך ולסטודנטים בתוכניות ההכשרה להוראה . אנו מקווים שהרעיונות העולים בספר זה יעוררו דיון בסוגיות מרכזיות בהכשרת מורים לחינוך גופני והוראת חינוך גופני בבתי ספר בישראל . דיון בנושאים דוגמת תכנון ההוראה, קבלת החלטות במהלך ההוראה, שימוש במודלים של הוראה והערכת ההוראה עשוי להשביח הן את תהליכי ההכשרה של סטודנטים וסטודנטיות לחינוך גופני והן את הוראת המורים והמורות המלמדים את המקצוע בבתי הספר . דיון זה חיוני לבחינת הקשרים בין תוכנית ההכשרה ובין הוראת המקצוע בבתי הספר . ההנחה היא שככל שתהיה הלימה גבוהה יותר בין תוכנית ההכשרה להוראת המקצוע בבית הספר, כך עבודתם של המורות והמורים לחינוך גופני תהיה יעילה יותר ותתרום יותר להתפתחות התלמיד והתלמידה . מבנה הספר הספר מורכב משמונה פרקים המקובצים לשני שערים . השער הראשון, "דמותו של החינוך הגופני", מתמקד בחשיבותו ההיסטורית של החינוך הגופני, בייחודיותו ובמיקומו במערכת החינוך הישראלית . שער זה כולל שלושה פרקים . השער פותח במאמרו של יצחק רם "מבט פילוסופי - היסטורי על חינוך גופני ועל הכשרת מורים לחינוך גופני בתרבות המערבית" . רם מתבונן ברעיונות שהנחו את עולם החינוך ובעיקר אלה שהנחו את יסודות הכשרת המורים בעת המודרנית, כדי להציע כיוונים חדשים בהכשרת מורים לחינוך גופני מתוך התבוננות בעבר . מסקירת הרעיונות שהנחו את עולם החינוך בעולם המערבי עולה מרכזיותו של החינוך הגופני כבסיס חיוני לחשיבה ועל כן לחינוך בכללותו . הפרק מציג ארבע פרדיגמות מרכזיות בהכשרת מורים : הפרדיגמה המסורתית - שולייאית, הפרדיגמה ההתנהגותית, הפרדיגמה ההתפתחותית - אישיותית ופרדיגמת החקר . הכשרת המורים במקצועות השונים היא לרוב אקלקטית, ואפשר לראות את עקבותיהן של הפרדיגמות השונות במסגרות הכשרת מורים בעולם . הפרק מדגיש את שתי הפרדיגמות האחרונות, הקרובות לתפיסה הדמוקרטית - שוויונית .
|
|