הקדמה

עמוד:10

10 | עיונים בחינוך : מאמרים בפילוסופיה של החינוך ״אשמח מאוד לסיים שיחה זו בנסיון לגרום למאזינים שלנו להרהר בתופעה שנשכחת בקלות רבה מדי בדרך כלל – בדיוק מתוך הרצון הנלהב לשנות את המצב – והיא כי נסיונות לשנות את עולמנו באופן מהותי בתחום מוגדר כלשהו נתקלים מיד בכוחו העצום של הסדר הקיים, ונדמה שנגזר עליהם להיות חסרי - אונים . נראה שמי שרוצה לחולל שינוי יכול לעשות זאת רק אם יַעֲשֶׂה את חוסר - האונים הזה, ואת חוסר - האונים 4 שלו עצמו, להיבט של חשיבתו, ואולי גם של מעשיו״ . בפרק הסיום "סוף דבר" אני מנסה להציג בקצרה גם אפשרות תאורטית להיחלצות ( אולי רק לכאורה ) מהבעיה : תפישה חברתית - מדינית של דמוקרטיה הנבנית על ארבע רשויות - מדינה, כלומר חברה דמוקרטית, אשר נוסף על שלוש רשויות השלטון המקובלות נבנית גם על רשות מדינה עצמאית יחסית של חינוך . הרעיון הזה אינו מתיימר להיעשות "פטנט" או "נוסחת קסם" להיחלצות מהבעיה של התניה הדדית בין החינוך לחברה, כפי שנוסחה לעיל באופן מתומצת וכפי שהיא עולה בכמה מהמאמרים שלהלן באופן מפורט ; אבל, בכל זאת, הרעיון לכינון "רשות מחנכת", כלומר מערכת עצמאית של חינוך ציבורי, מכיל את התביעה למתן מעמד אוטונומי לחינוך, יותר ויותר אוטונומיה למוסדות החינוך ( בדומה לעצמאות היחסית של בתי המשפט ) . לדברי אנשי חינוך בפינלנד, אחת הסיבות להצלחה הראויה להערצה של החינוך הציבורי בארץ זו בעשרים השנים האחרונות ויותר היא העצמאות היחסית שיש למערכות החינוך מפיקוח של מוסדות השלטון : האוטונומיה הניתנת לבתי - הספר והאוטונומיה למורים הניתנת בבתי - הספר . עמדתי בהקשר זה סתירתית לכאורה : מבלי שאני משוכנע בנכונות דבריי באשר לכינון רשות חינוך עצמאית ובהיותי אוחז בתפישה כללית המפקפקת ביעילות הניסיון ליישום הדברים בכאן - ועכשיו החברתיים - מדיניים, אני מבקש להצביע בכך בראש ובראשונה על כיוון אפשרי להיחלצות מהבעיה שהוצגה לעיל כחסרת מוצא לכאורה . הערה ביבליוגרפית : כתיבתי בנושאים של הגות, וכך גם במאמרים של ספר זה, גדושה בציטוטים ובאזכורים ענייניים מכתבי אחרים, לעיתים קרובות מתַּרגומים לעברית של ספרים ומאמרים מאת גדולי הפילוסופים, הסופרים והמשוררים . ציטוטים מתרגומי טקסטים שנכתבו במקורם באנגלית או בגרמנית השתדלתי להשוות למקור ; במקומות מסוימים שיניתי מעט את הניסוח כדי להתאימו – לפי מיטב הבנתי – לַאָמוּר במקור . ברישום מראֵי - מקום, המציינים ספרים שבהם 4 אדורנו, חינוך לעצמאות מחשבתית, עמ' 208 .

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר