|
עמוד:9
הקדמה | 9 הבעיה הזאת עולה במאמרים השונים בספר זה באשר לכמה נושאים חינוכיים פרדיגמטיים, ביניהם : בעיית שחרור שוכני המערה, המסרבים לכך, ב"משל המערה" המפורסם מהדיאלוג פוליטיאה של אפלטון ; באשר לחוסר התקווה של בני - ישראל המבקשים לחזור מצרימה, לבית העבדים, בשל האימה שנפלה עליהם לשמע דברי עשרת המרגלים אשר הוציאו את דיבת ארץ כנען רעה, כאמור בספר במדבר ; באשר לבעיה העולה למקרא המאמר תשובה לשאלה : מהי נאורות ? מאת עמנואל קאנט ובאשר לתביעה העולה בספר על החינוך שנכתב לפי הרצאותיו, בעיה שהרברט מרקוזה ניסח למעשה כחסרת מוצא, ועוד ועוד . הטענה בדבר דמות כריזמטית של מנהיג – כדוגמת ה"מחוקק" בהאמנה החברתית מאת רוסו – אשר יכולה לכאורה לחולל תמורה מהותית בתודעת בני החברה ( "לשנות, אם מותר 2 נראית בהקשר הזה כפיקטיבית, שהרי הבעיה אינה לומר כך, את טבע האדם . . . " ) , הימצאות של אדם נאור, ואף קבוצה של אנשים נאורים, אלא – כפי שמתואר גם בארבעת המאמרים העוסקים בסוגיה זו – קליטת רעיונותיהם הנאורים בתודעת בני החברה, כך שֶיֵעָשׂוּדיספוזיציה אינטגרלית בקרבם . אין פלא שרוסו הזכיר בהתייחסותו לדמות המחוקק, כי נהוג היה לייחס לאנשי מעלה כאלה שליחות 3 אלוהית, "כדי להכניע על - ידי גזירה מן השמים כל מי שלא תעוררהו בינת - אנוש" . בכל אופן, נראה לי כי תפישה כזאת של נביא, או אדם - עליון, הניצב מחוץ או מעל החברה ויכול מעמדה כזאת לחולל בה תמורות מהותיות, חורגת כיום מגבולות ההתייחסות הרציונלית אל בעיית התמורה החברתית . האנתולוגיה שלפנינו כוללת בהקשר הזה גם מאמר על אודות הספר חינוך לעצמאות מחשבתית הכולל מאמרים ושיחות רדיו ( משנות השישים של המאה ה - 20 ) מאת תאודור אדורנו, אשר מתמקדים בעיקרו של דבר בתביעתו החברתית - אמנציפטורית לחינוך לנאורות . אדורנו סיים את שיחת הרדיו האחרונה, ששְׁמה כשם ספרו, באמירה הנראית לי אבסורדית ( במובן ה"אבסורד" שהעלה אלבר קאמי בהגותו ) , אשר ניתן לסכם באמצעותה לפחות צד אחד בדיון על מעמד החינוך כגורם לתמורה חברתית : 2 רוסו, על האמנה החברתית [ ספר ב, פרקים ו - ז : "על החוק" ו"על המחוקק" ] , עמ' 58 - 65 ; הציטוט : שם [ ספר ב, פרק ז ] , עמ' 60 . 3 שם [ ספר ב', פרק ז ] , עמ' 64 - 65 . הדוגמאות שהזכיר רוסו בעקיפין בהקשר זה : משה רבנו, שהנחיל לכאורה את תורת ישראל לבני עמו, ומוחמד מייסד האִסלאם . לפי התיאור וההסבר במאמר "תרבות של שקר : על כימות האיכויות והערכים בחינוך" ( בספר זה ) מתבררת הבעיה כעקרונית גם לפי "משל המערה" של אפלטון, נוכח הכישלון של איש המערה, שנעשה אדם נאור, לשחרר את יושביה האחרים ולהעלותם אל מחוצה לה, אל אור השמש .
|
|