א. 'פוסק הדור': לדמותו של הרב משה פיינשטיין — יעדי החיבור

עמוד:13

מבוא 13 יה האמריקאית י בעקבות ההגירה , החלה האורתודוקס 3 . בעיניהם " ארץ שטופת טרפה " לו הגיעו לכלל הבשלה בשנות לחוות תהליכי עיצוב , התעצמות ופריחה של חיי הדת . הל השישים והשתלבו בהתעוררות הדתית שאפיינה את אמריקה שלאחר המלחמה . המהגרים החדשים פיתחו וביססו במרוצת השנים מרכז תורני תוסס ויצרו מודל ייחודי של ה המתקיימת לצד החיים המודרניים . י אורתודוקסי תקופת רבנות מצטברת של הרב פיינשטיין הגיע לאמריקה מרוסיה הלבנה לאחר קרוב לשמונה עשרה שנים בעיירות מולדתו . כבר אז נודע כעילוי וכפוסק מבטיח ואהוד הוא הפך בהדרגה לאחד מעמודי התווך , שרבים שיחרו לפתחו . במהלך שנות החמישים עתיד היה להתפרסם בעשורים שלאחר מכן ו , של ההנהגה הרבנית באמריקה ומחוצה להּ הלכה הבולטים של המאה . נוסף על פעילותו בזירה המקומית , השיב הרב כאחד מפוסקי ה לשאלות הלכתיות שהופנו אליו מרחבי העולם היהודי . רבים , ובהם גדולי התורה של דורו , שעמדו עמו בקשר בבירור סוגיות הזמן הבוערות , ראו בו סמכות עליונה . בתקופתו בעקבות החשיפה הן קבות שעלו יה האמריקאית עם שאלות נו י התמודדה האורתודוקס להתפתחות המואצת של וגם הגוברת לאורח החיים האמריקאי המודרני ולערכיו בעקבות התפשטות החילון והתחזקות הן הטכנולוגיה שהייתה חלק בלתי נפרד ממנו , התנועות הרפורמית והקונסרבטיבית . מציאות החיים המודרנית העלתה שאלות הלכתיות חומים נרחבים , כגון : חברה , משפחה , שבת , תלמוד תורה וזהות מורכבות שנגעו לת יהודית ; טכנולוגיה , כשרות , כלכלה , משפט ואתיקה רפואית . בעקבות השאלות שהופנו בסוגיות מגוונות . להשפעתו הבולטת על עולם ולהוראה אליו , נדרש הרב לדיון מעמיק ירה על רקע החורבן שחוללה : גלי ההג גם יחד אישיותו חברו נסיבות היסטוריות , ההלכה ה ביבשת החדשה , העולם האמריקאי המודרני ואתגריו , י השואה , התחדשות האורתודוקסי ומשקלו התורני הרב כסמכות מעורבותו הציבורית העמוקה , האהדה הרבה שזכה להּ הלכתית לנוכח אתגרי השעה . כל אלו תרמו להצבתו בעמדת השפעה בולטת בחזית יה . י דת ולחיזוק האורתודוקס המאמץ לעיצוב חיי ה פיינשטיין שם של , יצא לרב ו מעבר להכרה בגדלותו התורנית , בישרותו ובעמקנות פוסק שניחן ברגישות אנושית , במסירות ובענווה . כפי שנראה , דרכו בפסיקה חתרה אלה הציע מענה מבואר לשאלות , ולאור טעמיה לעומק ההיגיון הפנימי של ההלכה ושל כשביקר באמריקה ונזף ביהודי אמריקה האורתודוקסים 1900 כך קבע הרידב " ז מסלוצק בשנת . 3 צמו השתקע לזמן מה בשיקגו . שנים ספורות קודם לכן החיים בה . שלוש שנים לאחר מכן הוא ע ( פרסם החפץ חיים ספר הדרכה למהגרים ובו יעץ ליהודים שלא להתיישב בארצות כמו 4 / 1893 ) אמריקה . הוא קרא להם ש " אם עקב תנאים קשים מישהו נאלץ לנסוע לשם ] . . . [ שיחזור הביתה על כך ראו : סרנה , היהדות באמריקה , עמ ' ] במהירות האפשרית [ וישים מבטחו באל הדואג לכולם " . . 158

תבונות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר