פמ"ע, ימ"ע, המוחות הכושלים של משרד החינוך כיצד חושבים חינוך

עמוד:11

פמ"ע, ימ"ע, המוחות הכושלים של משרד החינוך  11 התודעה הסביבתית ועוד . ב"מגמות פוליטיות" הוא זיהה וחזה גלובליזציה וגלוקליזציה, צמצום תקציבים, הרחבת הביזור וההפרטה, הגברת השקיפות, לגליזציה של סמים קלים ועוד . למה מגמות ותופעות אלה ולא מגמות ותופעות אחרות ? שיהיה . . . עתה הגיע תורו של החינוך לעשות את המהלך המכריע . עליו לגזור מהמגמות שאותרו ומהתופעות שזוהו ונחזו עקרונות חינוכיים שינחו את בתי הספר, שכן "המגמות מקיימות קשרי גומלין הדוקים ביניהן, ובינן לבין עולם החינוך מתקיימים יחסי סיבה ומסובב" . החינוך לא אִכזב, וגזר שישה עקרונות : פרסונליות ‑ הלומדים יבחרו ללמוד בדרכם שלהם ; שיתופיות ‑ הלומדים ישתפו פעולה ; אי ‑ פורמליות ‑ הלומדים ילמדו בכל מקום ; גלוקליות ‑ הלומדים יבינו נושאים מהרמה הלוקלית עד הרמה הגלובלית ; תמורתיוּת ‑ הלומדים יסתגלו למציאות משתנה ; תִכלוּל ( אינטגרציה ) ‑ הלומדים יגבשו זהות עצמית . יפה מאוד ! מוח מו"פ איתר, זיהה וחזה מגמות ותופעות מכוננות במאה 2 עבודה טובה . מה הבעיה ? יש ה ‑ 21 וגזר מהן שישה עקרונות חינוכיים . הרבה בעיות, נסתפק בשתיים, מתודולוגיות . בעיה ראשונה : לא ברור כלל כיצד נגזרו דווקא ששת העקרונות החינוכיים האלה מהמגמות והתופעות של המאה ה ‑ ,21 שאותרו, זוהו ונחזו . אפשר לגזור ממגמות ותופעות אלה עקרונות אחרים ואף סותרים . יש אפוא מקום לחשד שהעקרונות החינוכיים הללו לא ממש נגזרו ממגמות ותופעות ( ממילא אי ‑ אפשר לגזור עקרונות חינוכיים ממציאות כלשהי, כפי שנראה מיד ) , הם היו מוכנים מראש ו"שיחקו אותה" כאילו נגזרו . ולא, מוח 1 אינו מרמה אותנו, הוא 2 . אמירות נוסח "מוח מו"פ איתר / זיהה / חזה / גזר . . . " הן נדיבות מאוד . מוח מו"פ בעיקר העתיק, והעתיק בעיקר סקירות של סקירות שנעשו על פי מודל STEEP לחיזוי מגמות חברתיות, טכנולוגיות, כלכליות, סביבתיות ופוליטיות . המודל אמור לספק תמונה מהימנה של העתיד הנראה לעין, שממנה אפשר לכאורה לגזור עקרונות מנחים לחינוך . לדעת כותבי פמ"ע, רק עקרונות כאלה, הנגזרים לכאורה מהמציאות, מתמודדים בהצלחה עם "אתגר הרלוונטיות" .

משכל (ידעות  ספרים)


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר