|
עמוד:14
14 | התבוננות מחודשת בחינוך הבלתי פורמלי מאפיין חשוב נוסף של החינוך הבלתי פורמלי הוא למידה התנסותית ( חווייתית ) ( experiential learning ) או למידה באמצעות עשייה ( AEGEE, Diachkova & Sazhko, 2018 ; Eurodiaconia, 2017 ; 2011 ) . למידה כזו מובילה למעורבות פעילה של המשתתפים בתהליך הלמידה, כמו גם לגילוי עצמי של יכולות ומגבלות הנובע מההתנסות הישירה . בדרך כלל פעילויות החינוך הבלתי פורמלי מתקיימות בשעות הפנאי, ולכן יש הרואים בהן חלק מתרבות הפנאי . אולם לא כל פעילות פנאי היא חינוך בלתי פורמלי : בחינוך הבלתי פורמלי נכללות פעילויות שאף כי הן נובעות מבחירה חופשית ( וולונטרית ) ומתרחשות בזמן הפנוי ( 2003 , . King et al ) , הן מאורגנות ( "פורמליות" ) ומתאפיינות בהיותן עיסוק מובנה – יש להן כללים, מטרות ולוח זמנים, ובדרך כלל ישנו מדריך אשר מנחה אותן ( 2005 , . Mahoney et al ) . נוסף על כך הן מספקות אתגר למשתתפים, כיוון שביצוע המשימות המתקיימות בהן מצריך התעמקות, מעורבות ומאמץ מתמשך . בתנאים אלה נוצרות הזדמנויות לטיפוח מיומנויות ולהתפתחות ( 2005 , . Vandell et al ) , וזאת בדומה ל"פנאי רציני" ( 2007 Stebbins, ) . בניגוד להן יש פעילויות פנאי ( פעילויות "לא פורמליות" ) ספונטניות, כאלו שבדרך כלל מתקיימות ביוזמת הפרט . אלו מתאפיינות בתכנון מועט ( אם בכלל ) , אך גם הן בעלות חשיבות . מבחינה מערכתית החינוך הבלתי פורמלי מתאפיין ברמת מוּבְנוּת נמוכה ובביזור ( 1993 Etling, ) . מוסדות מסוגים שונים מספקים צרכים שונים ומשרתים סוגים שונים של אוכלוסייה ( 2016 , . Valchev et al ) . מִגוון המוסדות הוא גדול : מוסדות חינוך, מוסדות למטרות רווח הפועלים במגזר הפרטי, מספר גדֵל והולך של ארגונים לא ממשלתיים, מוסדות ללא כוונת רווח וגופים ציבוריים ( אלה כוללים בין השאר מוסדות דת ותרבות ) ( 2014 Yasunaga, ) . מדובר ב"אוסף" של מוסדות שאינו מהווה מערכת, ובמדינות רבות הדבר מקשה לפתח מדיניות בתחום ( 2006 Sefton - Green, ) . בהקשר הזה ולצ'ב ואחרים ( , . Valchev et al 2016 ) טוענים כי "לא קיים מוסד חינוך בלתי פורמלי טיפוסי" . כמו כן פעמים רבות שירותי החינוך הבלתי פורמלי אינם חלק מליבת מערכת החינוך : הם מנוהלים בנפרד, ולעיתים אף במשרדים ממשלתיים אחרים ( משרד התרבות, משרד הנוער ) . ביזור החינוך הבלתי פורמלי במשרדי הממשלה משפיע על הגדרת מטרותיו ותפקידו, כמו גם על דרכי ניהולו ומימונו ( 2019 Rogers, ) . אחת הסיבות העיקריות לכך שהחינוך הבלתי פורמלי נמצא מחוץ לליבת מערכת החינוך היא הדינמיוּת שלו והצורך בגמישות תקציבית . כמו כן החינוך הבלתי
|
|