|
עמוד:13
מבוא | חגית קליבנסקי, אדם הישראלי | 13 ילדים, נוער, צעירים ומבוגרים ( Lertkittisuk, 2019 ; OECD, 2014 ; UNESCO, Yasunaga, 2014 ; 2016 ) . החינוך הבלתי פורמלי מאפייני החינוך הבלתי פורמלי בדרך כלל מאפייני החינוך הבלתי פורמלי מוצגים באמצעות תיאור של תכונותיו וייחודו . בדומה להגדרות ולמופעים של החינוך הבלתי פורמלי, גם מאפייניו אינם אחידים ; עם זאת, לכולם כמה תכונות משותפות המבדילות את החינוך הבלתי פורמלי מפעילות חינוכית אחרת ומחזקות את המוטיבציה של הפרט לקחת חלק פעיל בתהליך החינוכי . חופש בחירה ( וולונטריות ) הוא יסוד מהותי בחוויית המשתתפים בחינוך הבלתי פורמלי . בכוחו להעצים את השפעתם של מאפיינים אחרים על המשתתפים בפעילות ( יאיר, 2006 ) , כמו גם להגביר את המוטיבציה הפנימית ( עשור, 2001 ; 2009 , . King et al ) . יתרה מזאת, הבסיס הוולונטרי של החינוך הבלתי פורמלי הוא דומיננטי ומכתיב חלק ניכר מהמאפיינים הנוספים ( כהנא, 2007 ; ; 2018 AEGEE, 2011 ; Costas Batlle, 2019 ; Diachkova & Sazhko, Hill, 2001 ; Sefton - Green, 2006 ) . הגמישות הארגונית והתוכנית נגזרת מהבחירה . גמישות זו הכרחית ומאפשרת התאמה לשינויים ולצרכים בהקשר ספציפי ( Hamadache, 1991 ; Lertkittisuk, Sharma & Choudhary, 2015 ; Yasunaga, 2014 ; 2019 ) . הגיוון מתבטא בארגון, בתכנים ובדרכי הפעולה . זהו תנאי לבחירה, שכן הצגת חלופות מאפשרת מתן מענה בהתאם לנסיבות ולצורכי המשתתפים . כמו כן הגיוון מאפשר התנסויות חדשות וביטוי ליחידים ולקבוצות בחברה ( קלר, 1996 ; 2016 , . Diachkova & Sazhko, 2018 ; UNESCO, 2018 ; Valchev et al ) . המשתתפים הם במרכז, ובהתאם לצורכיהם ולרצונותיהם נקבעים היעדים, המתודות והתכנים ( AEGEE, 2011 ; Etling, 1993 ; Sharma & Choudhary, 2015 ) . מאפיין זה נגזר מהבחירה ומבטיח מענה לצורכי המשתתפים, שכן הבחירה מעניקה להם יכולת מיקוח . יכולת זו עושה אותם לשותפים בקבלת החלטות ולגורם המשפיע על היערכות הארגון ועל אופני פעילותו . מהבחירה נובעים גם יחסי הגומלין בין המשתתפים . אלה מתאפיינים בקשרים אופקיים שהם היררכיים פחות ושוויוניים ( סימטריים ) , אכפתיים והדדיים יותר ( כהנא, 2007 ; 2013 Etling, 1993 ; Madjar & Cohen - Malayev, ) .
|
|