|
עמוד:7
פתח דבר | חגית קליבנסקי, אדם הישראלי, אופיר שפר | 7 החלטות העוסקות בחייהם, מטרה מרכזית של פעילות המועצות האלו . מתוארים בו החסמים בפני מימוש זכות זו, כמו גם האפשרויות שהיא פותחת לבני הנוער . אסתר כלפון ממקדת את מבטנו במסגרות המקבילות אשר פועלות בתוך בתי הספר – מועצות התלמידים בחינוך העל - יסודי . אף שמסגרת כזו פועלת במרחב הבית ספרי, היא כוללת רכיבים של החינוך הבלתי פורמלי ומהווה זירה חיה ורלוונטית לביטוי בני הנוער . בהמשך למחקרים קודמים שלה כלפון בוחנת את הטיפוס האינטגרטיבי של מועצות התלמידים, כלומר מועצות המקדמות שני תחומי תוכן מרכזיים של הפעילות – התנדבות בקהילה וקידום זכויות התלמיד . ממצאיה מעידים על החשיבות שבשילוב בין שני התחומים הללו . למידה נוספת המתקיימת בפעילות בלתי פורמלית במסגרת הבית ספרית עומדת במרכז מאמרו של דורון לימור . לימור חקר את ניסיונו של בית הספר לעצב את זהותם הלאומית של תלמידים המשתתפים בתוכנית "מסע ישראלי" . הוא בוחן בביקורתיות את התוכנית הזו שמיושמת בבתי הספר באופן נרחב בעידודו של משרד החינוך, ומבקש לפענח את הדרך שבאמצעותה למידה חווייתית ושימוש בכלים של החינוך הבלתי פורמלי מקדמים את תהליכי גיבוש הזהות של המשתתפים בתוכנית . תהליכי למידה מתרחשים גם במסגרות אחרות של חינוך בלתי פורמלי . במאמרה של אילת טל נבחן ההיבט המגדרי של למידה חווייתית המתקיימת במהלך פעילות ספורטיבית . באמצעות תצפית משתתפת ודרכים נוספות חקרה טל חוגי רכיבה על אופניים המיועדים לילדות, והיא מתארת את תהליכי הלמידה שמזמנים כלים של החינוך הבלתי פורמלי . היכרות של הילדות עם גופן, יכולתה של המדריכה להוות מודל לחיקוי עבורן והתנסויות חברתיות מעניקות לפעילות הספורטיבית משמעויות חינוכיות רחבות . מאמרו של צבי בן נח מתמקד בצד הארגוני של החינוך הבלתי פורמלי . הכותב בוחן את אחת המסגרות החשובות שבשנים האחרונות מתמסדות במהירות ובתפוצה נרחבת – יחידות הנוער ברשויות המקומיות . בהתאם לחוק הנוער רשויות החינוך המקומיות בישראל חייבות לְמנות מְנהלי יחידות נוער, ותפקידם של אלה הוא לנהל את שירותי החינוך הבלתי פורמלי הניתנים לבני הנוער שבתחום אחריותן של הרשויות . המאמר מסווג את דרכי פעולתן של יחידות הנוער וממקם אותן על רצפים אחדים . השער מסתיים בשני מחקרים העוסקים במסגרות המיועדות לבוגרי בתי הספר – מכינה קדם - צבאית ושנת שירות . גיא הלוי בוחן את הסוגיה של עיצוב זהות דתית במכינה קדם - צבאית . המאמר מתבסס על נקודת מבט פסיכולוגית
|
|