|
עמוד:14
14 | היא מדינת ישראל העליון אגרנט הוסיף לטענתו של זמורה וכתב כי "אך במידה שהיא 'מבטאה את חזון העם ואת האני-מאמין שלו', מחובתנו לשים את לבנו לדברים שהוצהרו בה, בשעה שאנו באים לפרש ולתת מובן 7 לחוקי המדינה" . השופט אהרן ברק, במאמר שפורסם בשנת 1998 בעת שהיה נשיא בית המשפט העליון, טען כי ההכרזה היא מקור חיוני לעקרונות הנלווים לחוקי היסוד בחוקה המקוטעת של ישראל : קיימת כיום הכרה מלאה בקיומה של חוקה רשמית בישראל . ישנם אחד-עשר "חוקי יסוד" בישראל . . . על ערכי היסוד לומד השופט ממסמכי היסוד, כגון הכרזת העצמאות . מהחוקה שלנו אנו למדים שערכי מדינת ישראל הם ערכים של מדינה יהודית ודמוקרטית ; שזכויות היסוד שבחוקה מבוססות על הכרה בערכו של האדם, ובקדושת חיי האדם וחירותו . מהכרזת העצמאות אנו למדים שמדינת ישראל קמה על בסיס חירות, שלום וצדק, והתכוונה להעניק זכויות 8 חברתיות ופוליטיות שוות לכל אזרחיה . מדברים אלה עולה טיעון חשוב : הכרזת העצמאות של ישראל היא מקור חשוב לעקרונותיה . למרבה הפלא, ההכרזה והטיוטות המוקדמות שלה לא זכו לתשומת הלב הראויה להן . בשנות התשעים נחשפו מקורות שונים, ובשנות האלפיים יורם שחר חיבר מאמרים חשובים בנושא . קיים שפע של כתיבה משפטית, פסיקה ומחקר העוסקים בדוקטרינות השימוש בהכרזה בבתי המשפט, והייתה התחלה של פרשנות טקסטואלית, 9 ואולם ההכרזה לא נחקרה על רקע מדעי בעיקר בשנים האחרונות . המדינה או הפילוסופיה הפוליטית — שהם הקשר הכרחי להבנת הרעיונות שבבסיסה, כפי שמבקש לעשות הספר שלפניכם . ספר זה מסודר כרונולוגית לפי סדר הטיוטות של הכרזת העצמאות של ישראל . הוא מספר את סיפור עצמאותה הפוליטית של ישראל
|
|