תקציר

עמוד:15

תקציר 15 הרגולטור יהיה ממונה גם על ייעוץ בנושאי משפט הבינה המלאכותית, ומוצע שתינתן לו הסמכות להציג עמדה עצמאית בתחומים אלו לכנסת ולבתי המשפט . נוסף על התפקידים הנזכרים, הרגולטור המוצע יהיה מוקד ידע, הדרכה ושיתופי פעולה ויקדם את האוריינות הדיגיטלית בתחומים אלו בקרב גורמי הממשלה . הוא אף ידון עם בעלי עניין מקומיים ובינלאומיים מתחומי התעשייה, הממשל והאקדמיה על ההשפעות האפשריות של טכנולוגיות אלו על החברה . בעת הזאת יהיה נכון למקום את רגולטור הבינה המלאכותית כיחידה בתוך רשות הרגולציה, שכן תפקידיה הולמים מאוד את העולם המתפתח של אסדרת הבינה המלאכותית — לפחות בשנים הקרובות, עד התייצבותו . ההתמודדות עם אתגרי הגמישות, עם הסביבה הרגולטורית העמוסה ועם הטכנולוגיה מצריכים הקצאת משאבים ראויה, שתאפשר ליצור תקנים הן למומחים טכניים הן למומחים במשפט ובמדיניות . מוצע כי גם בהיעדר חוק בינה מלאכותית שלם תתוקצב הרשות בהחלטת ממשלה כדי שתוכל להקים את היחידה של רגולטור הבינה המלאכותית . המלצות לתקופת הביניים עד לאסדרה של התחום חקיקה משלימה ועדכוני חקיקה . גם בהיעדר חוק בינה מלאכותית כללי וייעודי יש לחייב כבר בעת הזאת את מקבלי ההחלטות והרגולטורים הייעודיים לעדכן את החקיקה הקיימת ולחוקק חקיקה משלימה . מדובר בעיקר בחוקים כגון חוק התחרות וההגבלים העסקיים, חוק זכויות יוצרים, חוק הגנת הפרטיות, פקודת הראיות וחוק הרכש הממשלתי . יצירת "אקוסיסטם קדם-אסדרתי" . ראוי ליצור אקוסיסטם קדם-אסדרתי שבמסגרתו יפרסמו הרגולטור הייעודי, רגולטורים ענפיים ורגולטורים משלימים ( כגון הרשות לפרטיות והרשות לתחרות ) הנחיות וגילויי דעת ; והם בתורם ישמשו את התעשייה ושחקנים קונקרטיים בה, וגם את בתי המשפט . מסמכי הנחיות אלו יוכלו לשמש את התעשייה כדי לקבוע סטנדרטים של אסדרה עצמית, מתוך הנחה שרגולציה עתידית תהיה דומה להנחיות . הם יוכלו לשמש גם את חברות התקינה כדי ליצור את מסגרות התקינה .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר