|
עמוד:12
עשיתי בלילה ומדוע לא הגעתי לשיעור . בזמן שדיברתי הניעה המורה את ראשה מימין לשמאל ובחזרה, לאות שאינה מקבלת מילה מדברי . לא שהיא אינה מאמינה לי, אמרו פניה החתומות, אלא שהדברים שבפי לא מצדיקים בעיניה סטייה מהעקרונות הנעלים שמנתה לפנינו זה עתה . כשסיימתי לספר על עבודתי הלילית הסיטה המורה את מבטה ממני ועברה אל אבי, כולה ציפייה דרוכה לסיכום האירוע בנזיפה חינוכית . אבא חשב אחרת . הוא אמר : ״שמעתי אותךְ ושמעתי את חי, ואני מסכים איתו ומקבל את הסבריו במאת האחוזים . ערך העזרה לאחותו חשוב לאין ערוך מהפסד השיעור . מצער אותי, וגם מטריד אותי, שאת ובית הספר רואים את הדברים אחרת״ . סולם הערכים הברור של אבא הרשים ושימח אותי . ברגע ההוא הבנתי שערך הסולידריות גובר על ערכים רבים אחרים והערכתי את התייצבותו לימיני מול סמכות נוקשה, מול ה"ממסד״ . למדתי שמותר לפקפק בחוקים ובנהלים הדורסים את האנושיות ואת החברוּת . ואמנם הושעיתי מבית הספר, אך לא הרגשתי רע בשל כך . הורי גיבו אותי ובזכותם חזרתי לאחר ההשעיה בראש מורם . החוויה הזאת הבהירה לי היטב את הצורך במשענת חסונה ובגיבוי ערכי, את חשיבותה של הגנה אבהית עבור אנשים העושים את הדבר הנכון ולמרות זאת משלמים מחיר . שנים רבות חלפו מאותו יום גורלי עד למפגש הראשון שלי עם חושף שחיתות : שותף טבעי לתפיסת עולמי, שנזקק למשענת חסונה, לגיבוי ערכי ולהגנה . עכשיו הגיע תורי להתייצב לימינו . את הספר הזה ניתן לקרוא בכמה דרכים . אפשר לראות בו רומן או ספר מתח, משום שהדמויות המופיעות בו עשויות לסחוף את הקורא לעולם מופרע וחסר חוקים, ובדרך כלל סופם של הסיפורים מפתיע . אפשר לקרוא אותו כספר הדרכה לחושפי שחיתויות ולאנשים שחייהם נוגעים בהם, משום שהוא מכיל מידע שימושי רב עבור אלה שבדרכם הם נקרים יום ‑ יום : עורכי דין, שופטים, פעילים חברתיים, המעסיקים של חושפי שחיתויות ובני זוגם . יהיו שיתייחסו אליו כאל קובץ סיפורי מדע בדיוני, משום שהפרטים המופיעים בו הם לעתים בלתי ‑ נתפסים . ובעיקר, אפשר ורצוי לקרוא אותו כמסמך נוקב, 12 גיבורים בעל כורחם
|
|