חינוך

עמוד:13

חינוך 13 בתחום החשוב הזה — רוב ההצעות לתיקון נוגעות לשוליים של המערכת ומזניחות את מה שבאמת יכול לעשות את ההבדל . כאשר נכנסתי לתפקיד שר החינוך בשנת 2009 , היו לי שיחות עם רבים מקודמַי בתפקיד וגם עם מנכ"לי המשרד לשעבר . מאוחר יותר במהלך הקדנציה גם שוחחתי עם שרי חינוך רבים של מדינות מערביות . בעקבות השיחות הללו הגעתי למסקנה : אצלנו, כמו ברוב העולם המערבי, לב הבעיה הוא בירידה באיכות כוח האדם שפונה היום להוראה . חשובה השאלה כמה תלמידים ילמדו בכיתה . חשוב מכך : מי יהיה המורה שיעמוד מולם ויפתח בפניהם שערים לערכים, לדעת ולחכמה . בעבר אין ספק שהיה מכובד להיות מורה . המסורת שלנו מתבססת על ההערכה למורים . גם בישראל זה היה מקצוע חזק ומוערך, אבל עם השנים הוא ננטש בהדרגה : גברים החלו לנטוש אותו בשנות ה- 60 , והחל משנות ה- 80 גם נשים משכילות החלו להעדיף חלופות אחרות . תהליך הנטישה הזה יצר בהדרגה מציאות, שקיימת לא רק בישראל אלא ברוב העולם המערבי, שבו איכות כוח האדם הפונה להוראה היא בינונית . יש כמובן גם היום מורים מצוינים במערכת, אך אם נבחן את ממוצע הנתונים של מי שמגיע היום למכונים להכשרת מורים או לחוגים לחינוך באוניברסיטאות — נבין שיש מקום לשיפור ניכר . כדי לבנות מערכת חינוך חזקה

הוצאת סלע מאיר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר