מבוא

עמוד:12

12 | מידת החינוך - התפתחות אישית וקידום הטוב המשותף | נמרוד אלוני והנפסדות מכאן, ומתווים דרך לשילובן ההולם והמידתי של המידות הטובות לכלל חיים אנושיים מלאים, ראויים ומאושרים . החינוך הוא התהליך המידתי והוא התוצר המידתי . חינוך הוא הדרך הנכונה עבור בני אדם לגדול, להתפתח למיטבם ולהגשים חיים מלאים, הוגנים ומאושרים תוך זיקה לכישורים המולדים שבטבעם ולהישגים 1 החינוך, כתהליך, הוא הכשרה לאומנות החיים המופתיים של התרבות . האנושיים ול"מצוינות בבנאדמיוּת" – הדרכים ההולמות והמוצלחות הן להגשמה עצמית אותנטית ואוטונומית והן למעורבות פורייה והוגנת בטבע, בחברה ובתרבות . והדרך הזו, כפי שכתב יפה הפילוסוף גאדאמר, עוברת בהתנסויות חווייתיות ומודרכות במיטב נופי הרגש, השכל והיצירה כדי שאלה יזינו ויכוננו בעצמיות האנשים את כושרי 2 ולכך הכוונה בחינוך כתוצר הרגישות, התבונה, המוסר וטוב - הטעם . או כהישג : אידיאל תרבותי והגשמות קונקרטיות בבני אדם בשר ודם שהתפתחו כהלכה, ונצרפו בהם או בהן המידות הטובות בצורה מידתית והרמונית לכדי איש או אשת מידות . אבל לא רק על מידות טובות ועל דרכי פיתוחן ידובר כאן . בפרקים השונים, ובמיוחד בדיונים על חשיבה אוטונומית וביקורתית, על טיפוח אישיות דמוקרטית ועל אקו - הומניזם, אדון גם במידות רעות ובמידתיות פגומה שיוצרות איום ממשי על רווחת התלמידים, על התפתחותם ועל עתידם . אציג ביקורת קשה על בגידת מרבית אנשי החינוך בייעודם – לקדם את הצעירים למיטבם – ועל התיישרותם עם מגמות תרבותיות, כלכליות, דתיות ולאומניות המחבלות בהתפתחותם המלאה של הצעירים, בסיכוי שלהם ליהנות מחיים של איכות ומשמעות, ובמקרים רבים גם מביאה אותם להקריב את חייהם 1 במושג חינוך, למעט אם מוצג או מוסבר אחרת, אני מתכוון לאידיאל הנורמטיבי החיובי של גידול ופיתוח נאות של בני אדם, ולא לשימוש הניטרלי והסוציולוגי המתייחס לפונקציה החברתית של גידול ילדים – ללא קשר לתכליות ולדרכים הנהוגות במקומות השונים . 2 גאדאמר, ״חינוך ותרבות כבילדונג״, עמ' 432 .

מכללת סמינר הקיבוצים

הקיבוץ המאוחד

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר