|
עמוד:11
11 פתח דבר לצורה, כי לחשוב על צורה כעל י ש של ממש, כעל היפוכו של האין - זוהי עבודה זרה . ובכל זאת, אפשר להגיע אל מעבר לצורות - אפשר להגיע, אפשר להגיע להארה . המילים האחרונות הן המילים המסיימות את סוטרת הלב, שהיא הוראה מרכזית בזן בודהיזם . כל הסוטרה כולה מבטלת את הידע שבא לפניה, כל כולה שלילה של תארים, ובסופה כתוב שבכל זאת - אפשר להגיע אל מעבר . מעבר לתמונות ולפסלים, מעבר לדמות ולצורה, מעבר ליש ולאין, מעבר למילים . לחוויה שחוויתי על האקרופוליס אפשר לקרוא, אם לא נרתעים, בשם התגלות . מאותו הרגע שבו עלה בדעתי הדיבר השני ואל חיקו קפץ מיד, כאילו תמיד היו נאהבים, הזן-השתנו חיי . בשובי ארצה נרשמתי להשלמות לדוקטורט בחוג לפילוסופיה, לא לפני שיואל הופמן נתן את הסכמתו להנחות אותי . אבל יואל אמר שלא אוכל ללמוד גם יהדות וגם בודהיזם, ומוטב שאעשה דוקטורט שעוסק, לפחות בחלקו, במה שאני כבר מכירה במקצת - פסיכואנליזה, במקביל ללימוד של ידע שאיני מכירה כלל - הבודהיזם למיניו ולסוגיו . וכך נולדה עבודת הדוקטור שלי, שהיא גם הספר פסיכואנליזה ובודהיזם - על היכולת האנושית לדעת . 2 במהלך העבודה על הדוקטורט קראתי טקסטים בודהיסטיים, ובמהרה הבנתי שאין כל אפשרות להבין באמת טקסטים בודהיסטיים בלי לתרגל מדיטציה, כי חלק מהטקסטים כתוב בהלך רוח של מדיטציה, וכדי להבינו יש להכיר את הלך הרוח הזה באופן בלתי אמצעי . וכך, מתוך חשש ורתיעה התחלתי לתרגל מדיטציה, ונסעתי הרחק לשם כך, כדי להכיר את הבודהיזם ממש מקרוב, וישבתי על הכרית במקומות שונים במזרח 2 פסיכואנליזה ובודהיזם - על היכולת האנושית לדעת , אסתר פלד, רסלינג, 2005 .
|
|