מבוא: הישרדות בצרפת הכבושה

עמוד:13

13 המעצרים בעצמם : הם עצרו יהודים, קומוניסטים, אנשי רזיסטנס ומשתמטים משירות עבודת הכפייה בגרמניה, בתיאום בין פיקוד הס"ס לוורמאכט . ואכן, כוחותיהם עצרו יהודים בלא הבחנה בין בעלי אזרחות צרפתית ובין זרים . בזמן הסריקות בכפרים בכמה אזורים, כל הגברים היהודים שנתפסו הוצאו להורג במקום, וכל הנשים והילדים גורשו למחנות ההשמדה במזרח . פעולה מסוג זה במחוז קוֹרֶז ( Corrèze ) הסתכמה בכ- 200 גברים יהודים שנרצחו מיד 8 בשטח ובמאות נשים וילדים שנשלחו למזרח . הדוגמה של מחוז קוֹרֶז במרכז צרפת והמקרה של שארל זיידה מדגימים קודם כל עד כמה פיזור היהודים על פני כל שטח צרפת היה גדול, בעיקר אם נביא בחשבון שרוב האוכלוסייה היהודית לפני המלחמה הייתה מרוכזת בעיקר בערים הגדולות . עם התגברות הרדיפות והזעזוע הגדול בעקבות האקציות ההמוניות של קיץ ,1942 גם בקרב היישוב היהודי וגם בדעת הקהל הכללית, התעצם תהליך בריחת יהודים ממרכזי הערים הגדולות ופיזורם בפנים הארץ, עד הכפרים הנידחים ביותר . נוסף על כך, צרפת התברכה במעין "אזורי מקלט" שבהם יכלו היהודים להיטמע בקרב האוכלוסייה המקומית . האזור הפרוטסטנטי שבאזור הכפר שַמבּוֹן- סוּר- ליניוֹן ( - Chambon sur - Lignon ) הוא המפורסם ביותר ממקומות המקלט הללו, אך 9 מחוזות בלימוֹזן ( Limousin ) שנחשבו "אדומים" בשללא היחיד . אחוזי ההצבעה הגבוהים למפלגות השמאל לפני המלחמה סיפקו אפשרויות הסתתרות בחוות מבודדות . האזורים בדרום- מזרח צרפת, שהיו תחת שליטה איטלקית מנובמבר 1942 עד ספטמבר 1943 , גם הם סיפקו הגנה מסוימת מפני הרדיפות . הפיזור הגדול 8 ראו ז'אן מארי בורזקס, יום חמישי הקדוש : פרק עלום בקורותיה של משפחה יהודית בצרפת הכבושה , יד ושם, ירושלים 2013 . 9 זהו אחד המקרים היחידים שבהם העניק יד ושם את התואר חסיד אומות העולם באופן קולקטיבי לכפר שלם ולסביבתו . המקרים הנוספים הם העם הדני, ארגון ההצלה הפולני זֵ'גוֹטָה ( Żegota ) והכפר ניולַנדֶה ( Nieuwlande ) בהולנד .

יד ושם - רשות הזכרון לשואה ולגבורה


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר