מבוא

עמוד:13

מ ב ו א 13 גם במרחב הרעיוני הביקורתי התפתחו מגוון אסכולות, מגישות המאמצות את עמדות השמאל הליברלי חילוני לגישות פוסט-קולוניאליות, לתאוריית המסורתיות ועד לגישות פוסט-ליברליות . תוכנית הכנס "מזרחים ואשכנזים בישראל 2019 " פרשה את מגוון גישות אלו, כמו גם את מגוון השדות המחקריים — כגון חינוך, משפט, תרבות ומעמד — שבהם באה הקטגוריה האתנית לידי ביטוי בישראל . תוך שהוא מנסה לכלול את אותו מגוון של גישות ושדות מחקר, מדגיש הספר שתי מגמות בולטות שעוסקות במציאות האתנית החדשה . ראשית, מספר משמעותי של מחקרים בספר זה ( אבוטבול-זלינגר ושניידר ; חייבי-ברק, ומואס ; ששון לוי וליאון ) עוסקים באופן ישיר או עקיף במעמד הבינוני המזרחי החדש . בכך משקף שיח מחקרי זה מחד גיסא את המתרחש במציאות הישראלית, ומאידך גיסא נותן מענה לשאלות החברתיות והתרבותיות אשר עולות בעקבות הצמיחה של קטגוריה חדשה זו ( שוורץ 2014 ; שושנה 2013 ) . שנית, מכיל הספר גם דיאלוג מעניין ופורה בין שתי מגמות מחקריות עכשוויות : בין זו הביקורתית שהתפתחה בשלושת העשורים האחרונים והושפעה מן הגישה המעמדית והפוסט-קולוניאלית לבין הגישה הפוסט-ליברלית שצמחה בישראל בעשור האחרון . הגישה הביקורתית הקלאסית מתמקדת בחשיפה של מבני כוח מעמדיים ותרבותיים אשר מייצרים ומשמרים את יחסי הכוח האי-שוויוניים בין מזרחים לאשכנזים בישראל . לפי גישה זו התעצבה הזהות המזרחית בישראל כתוצר של הפרויקט הלאומי ציוני ושל הממד הקולוניאלי שפרויקט זה הכיל בתוכו ( שנהב 2003 ) . מחד ביקש הפרויקט הציוני לחבר את יהודי ערב ליהודי מדינות אירופה במסגרת כינון הלאום, ומאידך בשל הקבלה שלו את הדיכוטומיה שבין מזרח למערב ( כזום 1999 , קרקוצקין 1999 , שנהב 2005 ) ורצונו בהתמערבות של הזהות היהודית סימן פרויקט זה את יהודי ערב כאחר הפנימי, מסורתי, נחשל ולא רציונלי . לתהליך זה, אשר הפך את המזרחיות לקטגורית ביניים בין ה'אשכנזים' לבין הפלסטינים בישראל – מעין 'ערביות' זמנית ה'מועמדת' באופן תמידי להפוך לישראליות כלומר למערביות—היו מספר השלכות . ראשית, על מנת שיהודי ערב יוכלו לחבור אל הקטגוריה הלאומית הדגיש השיח הלאומי את דתיותם ובכך חיזק את תפיסתם כבעלי אתניות שונה מזו של האשכנזים . שנית, אפשרו ייצוגיה של המזרחיות את חילוניותם ומערביותם של יהודי אירופה ובכך שימרו את הסדר החברתי ההיררכי בישראל ( שנהב 2003 ) . השלכה נוספת נוגעת למלכוד שבו מצויה זהותם התרבותית של המזרחים בין יהדות לערביות ( 2007 Shenhav ) . מלכוד זה הביא לפרקטיקות מגוונות שבהן נוקטים מזרחים על מנת לסמן קו הפרדה ברור בינם לבין הפלסטינים—אשר נתפסים כאויבים אשר נאבקים על השליטה במדינה—על מנת להפוך לישראלים לגיטימיים . עבודות רבות השייכות לגישה חשובה ופורה זו הוצגו במושבי הכנס בבר אילן, אולם בספר זה מקומה אינו מרכזי .

כרמל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר