הקדמה

עמוד:8

8 | חיים עם המגוון - מחקר ויישום בעבודה עם כבדי שמיעה וחירשים גליה טלר - אזולאי וסופי שאולי מתארות דרכי הכלה והשתלבות חברתית של תלמידים כבדי שמיעה וחירשים בארץ מנקודת המבט של מורותיהם במסגרות השילוב השונות . מניתוח הראיונות עולה שהמורות רואות עצמן כמי שמתווכות בין התלמיד לסביבתו, כשלנגד עיניהן עומדת השתלבותו החברתית . המורות הדגישו היבטים ייחודיים של שילוב בהתאם למסגרת החינוכית : מורות בהשתלבות הקבוצתית הציגו עצמן כמתווכות בגזרה הרחבה של חברת השומעים, ואילו המורות בהשתלבות הפרטנית ראו צורך בתיווך בגבולות בית הספר בלבד . נראה כי דרכי ההכלה וההשתלבות השונות מעצבות תפיסות מקצועיות שונות, המדגישות נקודות כוח ייחודיות בעבודה עם תלמידים כבדי שמיעה וחירשים . יעל הלוי ואדוה איכנגרין עוסקות גם הן בקושי שבשיקום שמיעתי בלבד ונדרשות לסוגיות נפשיות הכרוכות בו . הן מביאות דוגמאות מהפרקטיקה הקלינית לטיפול נפשי בילדים המשוקמים באמצעות מכשירי שמיעה ושתלים, ודנות בהשפעת תהליכי השיקום על התפתחותם הנפשית . תיאורי המקרה מדגימים קשת של חוויות רגשיות וגופניות שילדים אלה והוריהם עשויים לחוות במסגרת התהליך השיקומי, ונוגעות בסוגיות התפתחותיות כגון השתכנות הגוף בחוויית העצמי ( פרסונליזציה ) , ביטוי עצמי אותנטי וגיבוש זהות עצמית נפרדת . הכותבות מדגישות את הצורך במתן מקום לחוויות הסובייקטיביות המשתנות של הילדים ושל הוריהם, ואת החשיבות שבהבנת הדינמיקה המשפחתית . גם יעל דורון גוטרמן ומאיה זאבי ברקאי עוסקות בהיבטים נפשיים של אנשים חירשים וכבדי שמיעה . בכל טיפול רגשי יש צורך בידע מקצועי נרחב ועדכני באשר לקשיים שמתאר המטופל ולגישות טיפוליות רלוונטיות . בטיפול באנשים כבדי שמיעה וחירשים נדרשת הכשרה נוספת, הכוללת היכרות עם מאפיינים שפתיים, תרבותיים, חברתיים והתפתחותיים הרלוונטיים לאוכלוסייה זו ולהטרוגניות שבה . ללא הכשרה זו עלול להתעורר קושי באבחון ובטיפול . הכותבות סוקרות משתנים חשובים בעבודה עם מטופלים המתקשרים בשפה מדוברת ובשפת הסימנים, ומבקשות לסייע בכך לאנשי טיפול המבקשים להעניק שירותים מונגשים ומותאמים לאוכלוסיית כבדי השמיעה והחירשים . השער השלישי עוסק בזהות ובתרבות . הוא נותן במה לחירשים וכבדי שמיעה ומאפשר להם לספר את סיפורם ולנכסו מחדש כחוקרים וכמשתתפים במחקר . ארבעת הפרקים בשער זה מציגים תמונה מרובדת ומרתקת של קהילת החירשים וכבדי השמיעה הן בהיבט הסוציולוגי והסוציו - לשוני הן בהיבט של לימודי

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר