הקדמה

עמוד:6

6 | חיים עם המגוון - מחקר ויישום בעבודה עם כבדי שמיעה וחירשים בהתפתחות השפה המדוברת בקרב פעוטות וילדים ממגזרים תרבותיים שונים בחברה הישראלית . דרורית בן יצחק, קלינאית תקשורת, עוקבת אחר התפתחות היכולת הפרגמטית, כישורי השמיעה ואוצר המילים של פעוטות חירשים שאותרו מוקדם והשתתפו בתוכניות התערבות . מעבודתה עולה כי לפעוטות כבדי שמיעה וחירשים דפוסים תקשורתיים מוקדמים דומים לאלה של עמיתים שומעים, אם כי בשכיחות פחותה . החוקרת מצאה קשרים מובהקים בין התפתחות של התנהגויות תקשורתיות, תפקוד שמיעתי והפקת מילים . קשרים אלה מעידים על החשיבות שבטיפוח ממוקד בכל אחד מהממדים בנפרד, וגם במשולב . המחקר מדגיש עד כמה חשוב לעודד למידה שמיעתית בתוך הקשרים תקשורתיים משמעותיים בסביבה הטבעית של הילד, באופן שפעוטות כבדי שמיעה וחירשים יוכלו להסתמך יותר על כישורי השמיעה שלהם באינטראקציות חברתיות ולצורך רכישת שפה . לימור עדי - בן סעיד וטלי גרינשטיין דנות במאפייני התשומה הלשונית הדבורה של אימהות לפעוטות דוברי עברית הנעזרים בשתל שבלול, לעומת פעוטות ששמיעתם תקינה והותאמו למושתלים על פי גילם הכרונולוגי או ניסיונם השמיעתי . הן מראות כי למרות הדמיון בין שתי קבוצות אלה במשך החשיפה לגירוי שמיעתי, הן נבדלות זו מזו באופי הדיבור של האימהות לילדיהן . החוקרות מניחות כי שפה של אימהות מושפעת גם מהיכולת השפתית של ילדן, ולכן אימהות לילדים עם מוגבלות שמיעתית נוקטות בדיבור אליהם שפה הוראתית ומכוונת יותר . החוקרות מבהירות כי תהליך רכישה מיטבי של כישורים שמיעתיים ושפתיים יתרחש בעיקר מתוך התנסות של הילד במצבים טבעיים בסביבות היום - יום . לנוכח ההבנה כי ההורים הם חלק בלתי נפרד מסביבתו הטבעית של הילד, יש חשיבות רבה בבניית השותפות עימם ובהפיכתם למובילי הטיפוח השפתי והעשייה הטיפולית בגישה הטבעית . היבא דאוד ורמה נובוגרודסקי מציגות מחקר שערכו בקרב ילדים כבדי שמיעה וחירשים דוברי ערבית פלסטינית, הגדלים בסביבה של דיגלוסיה לשונית . הפרק מוסיף על המידע המועט המצוי בידינו בדבר הקשר בין יכולת תפיסת הדיבור ובין התפתחות השפה הדבורה בקרב אוכלוסייה זו, ומראה שיכולת תפיסת הדיבור מנבאת את יכולות השפה יותר מכפי שעושה זאת משתנה הגיל . ממצא חדשני זה מעניין במיוחד לנוכח ייחודיות תהליך רכישת השפה הערבית, הכולל לימוד של שתי שפות, השפה המדוברת והשפה הפורמלית ( שהיא שפת ההוראה והשפה הכתובה ) . בשל החסך השמיעתי ילדים ערבים כבדי שמיעה וחירשים הלומדים

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר