|
עמוד:14
14 | פדגוגיה מתבוננת ותיקון עולם ניסוח ערכים חינוכיים וחקירתם . המאמר מתאר את התשתית התאורטית לקורס ואת יישומה המעשי רב-הערך, כפי שניכר מן הרפלקציות של המשתתפים . סיגל עוזרי-רוייטברג, אנתרופולוגית ומחנכת החוקרת את היחסים שבין פוליטיקה לתרבות, מציגה את הניגודיות-לכאורה בין המחקר האמפירי-פוזיטיביסטי ובין חקירה רוחנית-קונטמפלטיבית . על ידי עיון במתודת המחקר האנתרופולוגי, עוזרי-רוייטברג מערערת על התפיסה הבינָרית ומתארת מפגשים בין מחקר להתבוננות באמצעות המושגים הבובריאניים “אני-הלז״ . מכיוון שמחקר איכותני כרוך בהתבוננות ובכתיבה רפלקטיבית, חקר האחר והעיון בו קשורים בחקירת העצמי . החקירה החווייתית האיכותנית-אתנוגרפית מזכירה באיכויותיה את התרגול הקונטמפלטיבי . שניהם דורשים נוכחות, התבוננות, הקשבה, הכלה של מתחים ושהייה בהם, ללא שיפוט והכרעה . את המאמר הבא כתבו שלוש מחברות : שירי בר היא אקטיביסטית רוחנית המקדמת נושאי סביבה, שלום וצדק חברתי, שירי לוינס חוקרת מגדר ויישוב סכסוכים, ומיכל לוי-קרן היא ראש התוכנית לתואר שני בהערכה בחינוך בסמינר הקיבוצים . במאמרן הן מציגות מודל המכונה Mind the Conflict , המאפשר לאנשי חינוך להתמודד עם מצבי אי-הסכמה וקונפליקט על ידי התבוננות . המאמר מציג סיפור מקרה מפורט של מורה חדשה המתמודדת עם מצב משברי בבית הספר . באמצעות שימוש במודל שרכשה, המורה יוצרת הבנה עם תלמיד, עם הורה ועם מנהלת בית הספר, ויחד הם מוצאים פתרונות בונים . המאמר מציג את תרומת המודל להתמודדות של מורים עם מצבים מאתגרים ואת הרווח שבהוראתו לסטודנטים במכללה לחינוך . ענת רפאל היא פסיכותרפיסטית ואקטיביסטית המכשירה סטודנטים באקו- תרפיה . מאמרה מתאר מסע התבוננות בטבע באמצעות מודל אקו-תרפיוטי של למידה . לטענתה, הטבע הוא מרחב למידה אולטימטיבי, ומודל האקו-תרפיה יוצר חיבור משמעותי בין המשתתף לטבע . השיטה המקורית שפיתחה יונקת מן האקו-תרפיה האמריקנית ומן התפיסה האקולוגית-חברתית של א״ד גורדון . המאמר ממחיש כי התבוננות בטבע ופיתוח מודעות אקולוגית מקדמים תפיסה של אחריות וערבות הדדית . השער הרביעי עוסק בהתבוננות בהוראת שפות ואמנויות . פותח אותו מאמרה של דנה פריבך-חפץ, סופרת, ביבליותרפיסטית ועורכת דין חברתית, הכותבת על הוראת כתיבה באמצעות “שפה של אהבה״ . במסגרת סדנת כתיבה אקדמית לפרחי הוראה הציגה פריבך-חפץ לסטודנטיות את הכתיבה כמערכת יחסים : מערכת יחסים בין הכותבת לטקסט, בינה ובין קוראיה, ובין הטקסט הנכתב
|
|