|
עמוד:13
מבומ | 13 “טבע ההתבוננות״ מתמקדת בלומד המתבונן בטבע בהפעלה רב-חושית . המורה משמשת מתווכת, מנחה ושותפה בתהליך . ההתבוננות והשאלות של הלומדים מצמיחות את הידע מתוכם ומעוררות סקרנות ומעורבות . במאמר מוצג תהליך השינוי שעברה אסף בתפיסת ההוראה שלה : ממרצה המנחילה ידע למורה המובילה התבוננות . אורנה אוריין, אמנית יוצרת, חוקרת ומחנכת, בוחנת במשקפיים אנתרופולוגיות את המפגשים של קבוצת המחקר במרחב ההתבוננות . לטענתה, למפגשי הקבוצה מאפיינים דומים לטקסי מעבר טרנספורמטיביים . באמצעות קטעים מיומנה האישי המתעד את חוויותיה במפגשי הקבוצה, היא מספקת תיאור גדוש ועשיר של המפגשים במרחב ההתבוננות . מתוך התיאור עולה דמותה של מורה שהטמיעה את חוויית ההתבוננות ומפתחת יכולת טרנספורמטיבית שהיא מנחילה לתלמידותיה . דניאל ( חיים ) מישורי, מפתח שיטת ה״יציבות״ ( Firmness ) , מתאר במאמרו את חוויית הישיבה על הקרקע במרחב ההתבוננות ובחללים חינוכיים אלטרנטיביים . במערכת החינוך מנח הגוף ותחושותיו מודחקים בדרך כלל . תלמידים ומורים מתנכרים לגוף, לסביבה, לטבע ולמקום . בשונה מכך, הפדגוגיה המתבוננת מתבססת על תחושות גוף ותחושת מקום ומכבדת את התנועה הפנימית . מישורי מציג את הרווח שהפדגוגיה המתבוננת מביאה עימה לגוף ולנפש : פיתוח היציבות והמנח על הקרקע, קרבה לטבע ולסביבה והנחלת תרבות גוף נטולת כיסאות ומאפשרת תנועה . השער השלישי עוסק בקשרים בין התבוננות לחינוך . את השער פותח מאמרה של האקטיביסטית, האמנית והמחנכת זהבה סמוחה-ברקני, החוקרת קורס שהנחתה ברוח הפדגוגיה הביקורתית על מושג ״האחר״ . המאמר מתאר את התהליך המורכב שבו הסטודנטיות מתבוננות פנימה – אל תוך עצמן – ובד בבד החוצה – אל החברה הישראלית . הקורס כלל התבוננות באמצעות למידה חווייתית ברחוב, ביטוי אמנותי, האזנה למוזיקת מחאה ולסיפורי חיים, צפייה בסרטים וכתיבה אישית ביומן . המאמר מציג בפירוט את יתרונות הלמידה החווייתית ככלי לפיתוח תודעה דיאלוגית ומודעות חברתית-פוליטית אצל סטודנטיות . השילוב בין התפתחות אישית לפיתוח אקטיביזם חברתי ופוליטי מוצג כמקור של משמעות קיומית . ורד רפאלי, חוקרת, מחנכת ומורה למיינדפולנס, בוחנת במאמרה קורס שהנחתה במכללה . הקורס, “זהות המורה כמעריך״, מבסס את הלמידה וההוראה על התבוננות פנימית . במהלך הקורס למדו המשתתפים לזהות את החוויה הפנימית שלהם בהקשרים של הערכה בחינוך, גילוי דפוסי תגובה,
|
|