מבוא

עמוד:10

10 | פדגוגיה מתבוננת ותיקון עולם פדגוגיה מתבוננת נובעת מתפיסה אקו-הומניסטית, הדוגלת בקידום ההתפתחות האישית, המימוש העצמי וההרמוניה החברתית בקרב תלמידים ואנשי חינוך . היא משלבת שיטות ( כגון מדיטציה, שיטוט בטבע, קשב לנשימה ותנועה מודעת ) וכוללת דגמים מגוונים של תרגולות גופניות ונפשיות ( כדוגמת מיינדפולנס, יוגה וטאי צ׳י ) בצד טיפוח כישורי חיים רגשיים-חברתיים ( למשל אמפתיה, דיאלוגיות וחמלה ) . שילוב פדגוגיה מתבוננת במערך החינוכי הוא בעל ערך בשני מישורים : קידום המטרות הלימודיות והחינוכיות המקובלות בבתי הספר ופיתוח איכויות גופניות, נפשיות וחברתיות לקראת חיים מיטביים . פדגוגיה מתבוננת רווחת יותר ויותר בבתי ספר, במכללות ובאוניברסיטאות בישראל ובעולם . זו נחוצה במיוחד נוכח התנועה המהירה וחסרת השקט, השואפת לסיפוק מיידי של תשוקות חולפות, צורך או רצון בידע – כל אלה נמצאים בהישג אצבע על מכשיר דיגיטלי . עוד ועוד גננות, מורות ומחנכות מכיילות את דרכי ההוראה שלהן בתחומי ידע מגוונים אל עבר הפדגוגיה המתבוננת . תלמידים ותלמידות שוהים, עוצרים, מתבוננים ומביאים את הפתיחות הדיאלוגית ואת הרצון הטוב אל תוך התהליכים החינוכיים . הם עוצמים עיניים ומרכזים את תשומת ליבם בנשימה, בתחושות הגוף והנפש ; מגלים תחושת רוגע פנימי, הגשמה עצמית ואחווה חברתית . בפוקחם את עיניהם לרווחה הם מתבוננים בטבע הנמצא בכיתה ומחוצה לה ; מסכיתים ומקשיבים רוב קשב לתנועה סביבם ; מְתַרגלים מיינדפולנס ( ,Mindfulness קשיבות ) , צ׳י קונג, טאי צ׳י ויוגה . למידה מתרחשת יותר ויותר מתוך תשומת לב ושהייה, התורמות לחוויית הלמידה בהישגים ובתחושת הסיפוק . באביב 2020 עצרה מגפת הקורונה את העולם כולו, וההיערכות מחדש לא פסחה גם על תחום החינוך . להתבוננות נוספו השתמעויות והיבטים חדשים כשאולמות וכיתות לימוד התכנסו לתוך ריבועים של תקשורת וידאו . תיווכם של המצלמות והמסכים הוסיף נדבכים שעוד ייחקרו . בעת מאתגרת כמו זו נדרשת ביתר שאת הפדגוגיה המתבוננת . ספר זה נולד מתוך פעילות מתמשכת בשטח החינוך . עבור כל אחד ואחת מהכותבים והכותבות כאן ההתבוננות היא כלי מרכזי במלאכת החיים וההוראה . לאורך השנים פיתחנו דרכי התבוננות ייחודיות, ואנו משתמשים בהן בעבודתנו ובחיינו . התבוננות מזמנת מפגש רך ודיאלוג קשוב ומשמשת גשר בין אנשים ובין תחומים שונים . גרעין הכותבים כאן התגבש בקבוצת אנשי חינוך שהקימה את המרכז לפדגוגיה מתבוננת במכללת סמינר הקיבוצים, ולאחר מכן בקבוצת המחקר לפדגוגיה מתבוננת במסגרת המכון לחינוך מתקדם .

מכללת סמינר הקיבוצים

הקיבוץ המאוחד

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר