מבוא

עמוד:12

לא רצינו להיות . בה בשעה אנחנו תוהים איך זה אמור לעבוד . ברור כי אדם יכול לספוג תרבות מסוימת ) בהינתן התלהבות מסוימת מצידו ומצד התרבות ( בלי קשר לצבע עורו , אך אנו יודעים גם שהאירופים אינם יכולים להפוך לכל דבר . הם אינם יכולים להיעשות הודים או סינים , לדוגמה . ובכל זאת , מצפים מאיתנו להאמין שכל אחד בעולם יכול לעבור לאירופה ולהפוך אירופי . אם " אירופיות " אינה עניין של גזע — ויש לקוות כי לא זה המצב — כי אז מתחזק ההכרח לטעון שמהותה היא " ערכים " . ומכאן נובעת חשיבות השאלה " מהם ערכים אירופיים ? " אך זוהי נקודה נוספת שמעוררת בלבול ותהיות . למשל , האם האירופים הם נוצרים ? בתחילת האלף הנוכחי הדיון כאן התמקד בקטטה סביב הניסוח של חוקת האיחוד האירופי , שבו אין שום אזכור למורשת הנוצרית של היבשת . האפיפיור יוחנן פאולוס השני ויורשו ניסו לתקן השמטה זו . יוחנן פאולוס כתב בשנת : " עם כל הכבוד שיש לי לאופי החילוני של המוסדות , אני רוצה 2003 לפנות שוב לאנשים המנסחים את ההסכם החוקתי העתידי של אירופה ולבקש מהם לכלול התייחסות לדת ובייחוד למורשת 3 הנוצרית של אירופה . " הפולמוס פילג את אירופה מבחינה גיאוגרפית ופוליטית , אך גם הצביע על שאיפה בולטת . אין זאת רק שהדת שקעה במערב אירופה ; עם דעיכתה עלתה התשוקה להראות שבאירופה של המאה העשרים ואחת יש מבנה העומד בפני עצמו של זכויות , חוקים ומוסדות , היכול להתקיים גם בלי כל קשר למקור שלטענת רבים היה ערש הולדתו . כמו היונה של הפילוסוף קאנט , מבקשים האירופים לעוף מהר יותר בחלל הריק של ההבנה הטהורה , בלי טרדות הרוח בכנפיה . דברים רבים נשענו על הצלחתו של החלום הזה . במקום דת הוצבה הלשון המתנפחת והולכת של " זכויות האדם " ) שהן כשלעצמן תפישה שיסודה בנצרות ( . לא ניתן מענה לשאלה אם הזכויות האלו נסמכות על אמונה שהיבשת דחתה מלפניה , או שמא הן קיימות בזכות עצמן . זו הייתה , למצער , שאלה המוות המוזר של אירופה 12

הוצאת סלע מאיר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר