מבוא

עמוד:13

13 לשון החוק ושפת הילדים עוקבת אחר הכלל המסדיר ביחס ישר, אלא גולשת אל החיים עצמם ומתעצבת בדרכים שאינן צפויות תמיד . 8 כפועל יוצא מכך, גישת המשפט כתרבות מניחה גם שהמשפט עשוי לחלחל אל החיים באופן סמוי מן העין . 9 כלומר, נוסף על הכללים הרשמיים שמייצר המשפט ועל מפעיליו הגלויים, קרי המחוקקים, בתי המשפט, המתדיינים ואחרים הקשורים באופן מסורתי למשפט, המשפט מהווה גם חלק מחיי היום-יום הדינמיים של כל אזרח וכל אדם במדינה . המשפט, בתהליך מורכב ומסועף, נוכח בכל פן של החיים — הפרטי והציבורי, החגיגי והשגרתי — מבוקר עד ליל, גם אם נדמה שהוא רחוק מהם מרחק שנות אור . לצד אלה, חשוב להדגיש כי המשפט עצמו ממלא גם תפקיד חשוב בחיים הציבוריים, בחינוך החברה ובעיצוב פניה . בהכרעותיו הוא מחנך לערכים מסוימים, יוצר סדר חברתי, פועל ומשמש כלי להשגת מטרות חברתיות רצויות לתפיסת יוצריו . אמנם, זהו תפקיד שעשוי להימצא במחלוקת, שכן הוא כרוך בתפיסות עולם ובאידאולוגיות פוליטיות . 10 עם זאת, על רקע תפקידו המחנך של המשפט, מעניין לבחון את העברת מסריו לקהל היעד המועד ביותר לחינוך — ילדים — בתיווכם של עיתוני הילדים . בחינת יחס זה, שהתבטא בעיתונים בדרכים ישירות וברורות וכן בנתיבים עקיפים ובמשעולים חבויים, היא העומדת לדיון בספר זה . תרגומו של המשפט לשפת הילדים, בהתאם לגישה זו, נעשה דרך עיתוניהם בדרכים שהיו ייחודיות לילדים, ושלא מן הנמנע כי השפיעו על עולמם ועל תודעתם . צירוף המילים 'שפת הילדים', שבכותרת חיבור זה, מְזַמֵן ביאור . אין הכוונה רק לשפה שהילדים השתמשו בה, אף שגם היא נכחה בעיתונים בתיווכם של עורכי העיתונים, בכתבות של כתבים צעירים ובמכתבי ילדים . אין כאן גם יומרה לתאר באופן ממצה את עולמם של הילדים, שהושפע בוודאי מגורמים נוספים, כגון הוריהם, חבריהם וסביבתם הקרובה, עיתוני המבוגרים, ספרות הילדים המקומית — גם הבלתי ממסדית, שלא נענתה לתכתיבים 'מלמעלה' — וספרות העולם המתורגמת, שראתה אור במקביל לזו שפורסמה בעיתוני הילדים . עם זאת, עיתוני הילדים היו גורם דומיננטי בעולמם של ילדי שנות החמישים ומרכיב חשוב ונפוץ בתרבות התקופה . כסוכני אקטואליה, הם ליוו מקרוב ומרחוק את ההתרחשויות השונות בארץ ובעולם בשנים המכריעות ההן . על כן, שפת הילדים בהקשרנו כאן היא השפה שייעדו לילדים המתווכים, עירוב של תוצר דיאלוגי שלהם עם הילדים אך גם התוויות מצד מבוגרים, שהשתמשו בעיתונים כבאמצעים לפנייה אל הילדים, בצד מערכת החינוך הרשמית ( הפורמלית ) וגורמים רבים נוספים . לעיתוני הילדים בעשור הראשון למדינה הייתה משמעות רבה גם מסיבות אחרות . להבדיל מספרי לימוד רגילים או ממקראות ששימשו במערכת החינוך, ושלא כמו פניות ישירות מצד השלטון, עיתוני הילדים יכלו להציג בפשטות לקהל הצעיר את חיי המשפט ואת ענייני החברה שנכרכו במשפט של התקופה, וזאת גם אם הנחיות רשמיות הועברו בהם אף הן . 11 העברת מסרים הנוגעים למשפט דרך עיתונות הפנאי — בטורי עורכים, במדורי חדשות, בסיפורים,

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גורין בנגב


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר