|
עמוד:14
עוזי רבי 14 המזרח התיכון בְּצל "האביב הערבי" : בחזרה לעתיד רואה אור בעיצומן של תמורות דרמטיות במזרח התיכון . המרחב הערבי ניצב במרכזן של תמורות אלה . הנני תקווה שקובץ זה יחשוף בפני הקורא הישראלי חלק מצפונותיו של המזרח תיכון המשתנה ויאפשר הערכה טובה ומאוזנת יותר בשאלת ההתפתחויות באזור . במהלך הכנת הספר זכיתי לעזרתם של רבים . תודתי נתונה לעוזרי המחקר שלי, צ'לסי מילר ובן מנדלס, על סיועם המקצועי המסור באיסוף החומר שהיווה בסיס לכתב היד . כמו כן נתונה תודתי לד"ר דוד אליאס ולד"ר מיכאל ברק, על שפע המקורות שהמציאו בידי וסייעו לי לגבש תובנות מחקריות . תודתי לצוות הספרייה המסור של מרכז דיין בראשות מריון גליקסברג ולצוות ארכיון העיתונות של מרכז דיין בראשות מיכאל רשף . וכן תודתי לאנשי הוצאת הספרים רסלינג ובמיוחד לשרית בלונדר ששקדה על עריכתו הלשונית של הספר, על מאמציהם ומסירותם בהתקנת כתב היד של הספר ובהבאתו לדפוס . נוסרה ( ולא נצרה ) , ג'יהאד ( ולא ג'האד ) , סדאם ( ולא צדאם ) , אימאם ( ולא אמאם ) , אפגניסטן ( ולא אפגנסתאן ) , סולטנות ( ולא סלטאנות ) , עלאווים ( ולא עלווים ) , צפווי ( ולא צַפַוִי ) , איספהאן ( ולא אצפהאן ) סאלח ( ולא צאלח ) . האות הערבית "דאד" תועתקה מטעמי נוחות כ – ד, ומכאן, למשל, "חדרמות" ( ולא חצ'רמות ) , אינתיפאדה ( ולא אנתפאצ'ה ) . בספר זה ייעשה שימוש במונח "המדינה האסלאמית" ולא דאע"ש . השם דאע"ש היה נכון לארגון זה בטרם הכריז על עצמו כ"מדינה אסלאמית" ביוני 2014 . אין מדובר כאן בהתחבטות סמנטית, שכן יש לדבר משמעות מהותית . מנהיגי עולם הקפידו שלא להשתמש במושג "מדינה אסלאמית" מחשש שתהא בכך הכרה בקיומה של ישות כזו או מטעמים של תקינות פוליטית, ובכך נמנעו מלהידרש בכובד ראש לתופעה .
|
|