|
עמוד:9
9 מבוא גדולה של מניפולטור יעיל בשם מלקולם מקלארן ( McLaren ) שיצר להקה כיצירת אמנות מזעזעת וחיה בעודו מהתל בחברה שסביבו ? או תגובה ריאליסטית של להקתו, הסקס פיסטולס, לרוח התקופה שטמנה בחובה אבטלה גואה, תהליך פוסט-תיעוש כואב, שביתות תכופות, עתיד מעורפל ועבר לא נגיש ? כך או כך, הסקס פיסטולס היו הזרז להקמתן של אלפי להקות פאנק . דומה היה שמוזיקת רוק מעולם לא הציגה חזון כה עגמומי, ציני, אירוני וביקורתי בנוגע לתרבות השלטת ולמשמעות החיים תוך כדי דה-מיסטיפיקציה של תרבות הרוק - עד כדי כך שתיאורטיקנים של התרבות החלו להבדיל בין הפאנק לבין סגנונות מוזיקה שקדמו לו בהציגם את הז'אנר החדש והמתעתע כפוסטמודרני . לרוח הפאנק הייתה השפעה מכרעת על המוזיקה הפופולרית שיצאה לאור לקראת סוף העשור ותחילת העשור הבא . עם צאת אלבום הבכורה של הסקס פיסטולס, Never Mind the Bollocks, Here's the Sex Pistols , שיצא בשלהי ,1977 התבססו בשיח האנגלו-אמריקאי ( ולבסוף גם הישראלי ) שני זרמים מוזיקליים ותרבותיים, ובהם נעסוק בספר זה : הפוסט-פאנק ( Post - punk ) והניו-וייב ( New wave ) . הפוסט-פאנק היה למעשה גל מוזיקלי שצמח מתוך הפאנק, אך התאפיין בשאיפות מוזיקליות וליריות מורכבות יותר מקו הבס- תופים-גיטרות חשמליות המסורתי של להקות הפאנק הראשונות . הפוסט-פאנק אימץ את אסטרטגיית העשה-זאת-בעצמך הפאנקיסטית, לצד רגישויות אוונגרדיות . בחלקו, הוא התאפיין בהשפעות אלקטרוניות ואמנותיות של זרם הקראוּטרוק ( Krautrock ) הגרמני, מקצבים אפרו-אמריקאיים, F אנק ודיסקו ובהשפעות ג'מייקניות כדאב ורגאיי . הוא ניכר בדרכי הפקה מוזיקלית חדשניות ולווה לעיתים בתיאוריה ביקורתית אינטלקטואלית . הניו-וייב היה קרוב ברוחו לפוסט-פאנק, ויש שרואים בו התגלגלות מסחרית יותר מהקו האוונגרדי המזוהה עם הפוסט- פאנק, אולם גם הבחנה זו אינה מוחלטת, מאחר שהיסטוריונים של
|
|