הזמנה למפגש

עמוד:14

14 | נוירופדגוגיה : כשמוח וחינוך נפגשים ׀ אורית אלגאוי - הרשלר על הלמידה . חוקרי מוח מנסים להסביר את פעולות המוח ברמות שונות של הסבר, החל ברמה המולקולרית, דרך רמת תא עצב יחיד, וכלה ברשתות של תאים ומנגנונים מוחיים רחבים . אנשי חינוך, לעומת זאת, לרוב אינם יכולים להרשות לעצמם לערוך הפרדות לרמות שונות . כל החלטה חינוכית חייבת להשתלב במערכת של שיקולים הרואה את הלומד כמכלול, אך גם מתחשבת 14 בהשפעות הדדיות בין הלומד, המורה, הסביבה החינוכית וחומר הלימוד . לכן, לאנשי חינוך יש מקום מרכזי במפגש הבין תחומי כמי שיכולים להבנות את הידע החדש ולבדוק את הרלוונטיות של הממצאים מתוך הפרקטיקה היומיומית והפרספקטיבה החינוכית המקצועית . שלושת האתגרים הללו יכולים לשמש כמעין עקרונות ל״תיאום ציפיות״ של המפגש הבינתחומי . אך כל שיח בינתחומי מצריך גם מסגרת תאורטית כלשהי המאפשרת לצדדים להבין זה את זה . המפגש בין מדעי המוח לחינוך הוא מאתגר במיוחד . בהערכה גסה, בתחום מדעי המוח מתפרסמים מדי שנה מעל 50 אלף מחקרים חדשים, וכמות דומה של מאמרים מתפרסמים בתחום החינוך . איך ניתן להשתלט על כמות כזו עצומה של ממצאים ולייצר מהם שיח פורה ? מה שנחוץ הוא מודל שמצד אחד מופשט דיו כדי להתחבר לשאלות הגדולות של החינוך, ומצד שני מדויק מספיק כדי לכלול את הממצאים המדעיים העדכניים מתחום מדעי המוח . למזלנו, מודל כזה כבר קיים . להרגיש, ללמוד, לחשוב עוד כשהיה מורה בתיכון, החל חוקר החינוך דוד רוז להתעניין במדעי המוח ובקשר שלהם להוראה ולחינוך . בכל שיעור הוא התפלא מחדש מהקשת הרחבה של צרכים, של תחומי עניין ושל יכולות שפגש בכיתה . השוני בין התלמידים לא היה מוגבל רק להיבט הלימודי והקוגניטיבי, אלא בלט גם בהיבט הרגשי, במוטיבציה, בהתעניינות בנושאי הלימוד וביכולת ההתארגנות והבקרה העצמית . השאלות שהעסיקו את רוז מוכרות למורים רבים : מהו מקור ההבדלים הגדולים בין תלמידים שונים ? איך ניתן לעצב את ההוראה כך שתתאים לצרכים של כמה שיותר לומדים ? רוז החליט לחקור מקרוב את המקורות להבדלים בין תלמידים עם דגש על ההתפתחות המוחית של ילדים . הוא יצא ללימודי נוירופסיכולוגיה, וברבות Schwab, J . J . ) 2013 ( . The practical : A language for curriculum . Journal of 14 Curriculum Studies, 45 ) 5 ( , 591 - 621, DOI : 10 . 1080 / 00220272 . 2013 . 809152

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר