|
עמוד:11
הזמנה למפגש | 11 הלמידה המועדפת׳ עליהם כלומדים שמיעתיים, תנועתיים או ראייתיים . אולם לרוב עשו הכלים החדשים שימוש שגוי ומכליל בתוצאות של מחקרי מעבדה מבוקרים, ולכן ברבות הימים נתנה להם הקהילה המדעית את השם הכולל ׳נוירו - 6 התובנות על מוח ימין ומוח שמאל, למשל, היו מבוססות בעיקר על מיתוסים׳ . ממצאי מחקרם של מיכאל גזניגה ושל מורו רוג׳ר ספרי, 7 שהתבצע על קבוצה קטנה מאוד של נבדקים שעברו ניתוחים לניתוק הקשר בין שני צידי המוח כדי להקל עליהם את התקפי האפילפסיה . התוצאות של גזניגה וספרי אומנם הובילו להבנה טובה יותר של המוח האנושי בתחום התפיסה, מעבר המידע בין חלקי 8 המוח ואף מודעות, אך הניסיון להשליך מהן לתחום החינוך היה בוסרי . ההבטחה הגדולה של התנועה לחינוך מבוסס מוח לא התגשמה . בהתפכחות שכנראה לא הפתיעה אף איש חינוך, התברר שלא ניתן ליישם תובנות וממצאים מתוך מחקרים שהתבצעו בתנאי מעבדה, הישר אל תוך הכיתות בבתי הספר . התחומים היו פשוט רחוקים מדי . בשנת 1997 כתב איש החינוך ג׳ון ברואר מאמר שכותרתו ״גשר אחד רחוק מדי״, ובו הוא קרא תיגר על היכולת של מדעי המוח להוביל אל ידע ואל כלים חינוכיים מעשיים ויעילים . 9 המאמר של ברואר נחשב לקו פרשת המים בתחום הנוירופדגוגיה, והוא שם קץ לתקופה של ניסיונות לייבא ידע ביולוגי תאורטי אל בין כותלי בית הספר . אך בינתיים, לצד הגינוי של החינוך מבוסס המוח קמה כבר בסוף שנות התשעים ובתחילת המאה ה - 21 תנועה חדשה שניסתה לבנות את הגשר בין שני התחומים בצורה אחרת . התחום החדש היה מצד אחד יומרני פחות, ומצד שני מבוסס וממוקד יותר . חוקרים שהתחקו אחרי הבסיס הנוירוביולגי של הפרעות למידה כמו דיסלקציה, למשל, דווקא הצליחו לחבר את הממצאים שלהם לשיטות חינוך שונות, ואף להפיק מהם השלכות מעשיות . אחת התגליות המרכזיות הייתה שדיסלקציה נובעת בין היתר מליקויים בחיבורים העצביים בין אזורי ראייה שקולטים את צורת האות והמילה, לבין אזורי שפה ושמיעה Pasquinelli, E . ) 2012 ( . Neuromyths : Why do they exist and persist ? Mind, 6 Brain, and Education , 6 ) 2 ( , 89 - 96 . Gazzaniga, M . S . ) 2005 ( . Forty - five years of split - brain research and still 7 going strong . Nature Reviews Neuroscience , 6 ) 8 ( , 653 - 659 . Goswami, U . ) 2006 ( . Neuroscience and education : From research to 8 practice ? Nature Reviews Neuroscience , 7 ) 5 ( , 406 - 413 . Bruer, J . T . ) 1997 ( . Education and the brain : A bridge too far . Educational 9 Researcher , 26 ) 8 ( , 4 - 16 .
|
|