|
עמוד:10
10 | נוירופדגוגיה : כשמוח וחינוך נפגשים ׀ אורית אלגאוי - הרשלר 4 בכך הנוירופדגוגיה תורמת להבנה מוטיבציה, ניטור רגשי ותקשורת בין - אישית . עמוקה יותר של ההיבטים הרגשיים, הקוגניטיביים והמטה - קוגניטיביים של הפדגוגיה ושל החינוך . ספר זה מציג בפני מורים את תחום הנוירופדגוגיה בשלושה שערים המתכתבים עם שלושה היבטים מרכזיים של המוח האנושי : ההיבט הרגשי, ההיבט הלימודי וההיבט של תפקודי הלומד ותכנון הפעולה, המכונה גם תפקודים ניהוליים . רוב המורים מכירים את הצירים הללו מהעבודה בשטח, מתוך ידע, ניסיון ואינטואיציה חינוכית בריאה . כל פעולה חינוכית חייבת לכלול התייחסות למרכיבים הרגשיים והלימודיים גם יחד, ואף מחייבת חשיבה על החלק הפעיל שייקח התלמיד בלמידה . מבחינה זו הספר אולי אינו מחדש הרבה . עם זאת החידוש המשמעותי שלו טמון בהמשגה של המודל הזה בעזרת ממצאים חדשים על אודות המוח, כאלה שלרוב תומכים באינטואיציה החינוכית של מורים רבים, אך לעיתים הם גם הפוכים לה, ולכן יש חשיבות גם לידע שהצטבר בחקר המוח . המודל מאפשר למורים להעמיק את הידע ואת הפרקטיקה החינוכית שלהם, ולהתבונן בצורה מפוכחת על מכלול המרכיבים שיחד מכונים חינוך . כשמוח וחינוך נפגשים בשנות התשעים של המאה הקודמת, השידוך בין מדעי המוח לחינוך היה נראה מבטיח . תנועת החינוך מבוסס המוח גרסה ששיטות החינוך מיושנות ואינן עולות בקנה אחד עם ממצאים עדכניים על אודות המוח, ושיש להמציא את החינוך מחדש ולפתח שיטות חינוכיות וכלים פדגוגיים שיתבססו על פריצות 5 הדרך המדעיות שנעשו בתחום . בעקבות זאת נחשפו אנשי חינוך לשפע של סדנאות ושל כלים שהתיימרו לתרגם את הממצאים המדעיים העדכניים לכלים פדגוגיים חדשניים ויישומיים . הסדנאות דנו למשל בהבדלים בין מוח ימין למוח שמאל, והמליצו למורים לזהות את הצד הדומיננטי של כל לומד או לסווג את התלמידים לפי ׳צורת , . Howard - Jones, P . A . , Varma, S . , Ansari, D . , Butterworth, B . , De Smedt, B 4 Goswami, U . , . . . & Thomas, M . S . ) 2016 ( . The principles and practices of educational neuroscience : Comment on Bowers . Psychological Review, https : / / doi . org / 10 . 1037 / rev0000036 . 627 - 620 , ( 5 ) 123 Bruer, J . T . ) 1999 ( . In search of . . . brain - based education . In Jossey - Bass 5 Publishers ) Eds . ( , The Jossey - Bass Reader on the Brain and Learning , ) pp . . ( 69 - 51
|
|