מבוא

עמוד:11

על אלו אולם הם משתייכים דרך קִרבה מסוימת ( משפחתית, חברתית וכדומה ) לקהילת האמנות . הסיבה להבדלים אלו בהרגלי תרבות הפנאי נעוצה, כפי הנראה ובין היתר, בכך שבעוד שצפייה בסרט או בהצגת תיאטרון מספקת הנאה מיידית, ללא צורך בידע מוקדם על אודות התחום עצמו, הרי שצפייה ביצירת אמנות, הבנתה והנאה ממנה דורשת פעמים רבות ידע מוקדם בתולדות ושפת האמנות, תחומים שנעדרים כמעט לחלוטין מחייו של רוב הציבור . ואמנם, לתולדות האמנות חשיבות רבה בהבנת אמנות עכשווית, שכן ביצירות אמנות עכשוויות רבות קיימים ציטוטים והתייחסויות ( רפרורים ) ליצירות עתיקות ; יצירות אחרות דורשות את הבנת השפה האמנותית ; ואילו אמנות קונספטואלית ( מושגית ) אינה תקשורתית כלל עבור מי שאינו מכיר את החשיבה העומדת מאחורי סוג אמנות זה, שהתפתח למן "המזרקה" של מרסל דושאן ( Marcel Duchamp ) בשנת ,1917 ולאורך שנות ה- 60 וה- 70 של המאה ה- 20 ( ואולם, כפי שיוסבר בהמשך, קיים כבר באמנות העולם העתיק ) . רוב הציבור עדיין מתייחס לאמנות מופשטת כאל "קשקושים", ואינו מבין מדוע אובייקט מעולם המציאות ( Ready - Made ) מוצג כיצירת אמנות . וככלל, רוב הציבור אינו נחשף ללימודי תולדות ושפת האמנות במהלך חייו, מלבד מי שלמד במגמת אמנות בתיכון או בחר בתחום זה כמקצוע . אמנות היא מרכיב מסוים במערך הלימודים, בגן, בבית הספר היסודי ולעיתים בחטיבת הביניים, כאשר מדובר למעשה בעיסוק בעבודות יצירה או מלאכה . בלימודים התיכוניים, תחום זה הוא נחלתם של תלמידי מגמת אמנות בלבד, אשר לצד הלימודים המעשיים לומדים תולדות האמנות . מקצוע תולדות האמנות אינו נלמד כלל במגמות אחרות, ולמעשה רוב נאוה סביליה שדה ⁄ 11

איפאבליש הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר