|
עמוד:12
12 | הפסיכולוגיה של הספורט, המאמץ והביצוע : תאוריה ויישום פרק ,24 "התמודדות אישית וקבוצתית עם מצבי לחץ : צבא וכוחות הביטחון וההצלה" ( גרשון טננבאום ולאל גרשגורן ) , סוקר גורמים רגשיים - מוטיבציוניים, כגון איתנות, נחישות, דבקות במטרה, שליטה ובקרה על רגשות ; גורמים חברתיים, כגון לכידות ותיאום פעולות בין חברי הקבוצה ; גורמים שכלתניים או קוגניטיביים, דוגמת קריאת גירוי מהסביבה, ציפייה לאירועים, הפעלת הזיכרון לטווח רחוק וקבלת החלטות ; וגורמים גופניים, כגון כושר גופני לסוגיו של יחידים הפועלים במסגרות לוחמה כגון צבא, משטרה, לוחמי אש ויחידות חילוץ והצלה . הפרק בוחן גורמים אלו בהקשר של תפקוד מיטבי בתנאי לחץ . פרק ,25 "היבטים פסיכולוגיים בריקוד" ( קורטני קולינס, סונג קואן צ׳ו ולאל גרשגורן ) , עוסק במגוון נושאים הקשורים לריקוד, ובהם אימון של מיומנויות פסיכולוגיות, חרדת ביצוע בריקוד, דימוי גוף, הפרעות אכילה, מוטיבציה ופציעות . רוב התחומים האלה אומנם נחקרו בספרות העוסקת בפסיכולוגיה של הספורט והפעילות הגופנית, אך פרק זה מתמקד בהקשר הספציפי של הריקוד והפסיכולוגיה הקשורה בו . פרק ,26 "היבטים פסיכולוגיים והשלכות יישומיות לביצוע יצירות מוזיקליות" ( ענבל פרי וגרשון טננבאום ) , מגדיר את תחום הפסיכולוגיה של המוזיקה ומציג כמה נושאים הקשורים להיבטים קוגניטיביים ורגשיים והקשרם לביצוע מוזיקלי . הפרק דן בחרדת הביצוע על היבטיה השונים : התפתחות החרדה, ממדיה וחרדת ביצוע במוזיקה בקרב ילדים ומציג גם גישות התערבות להתמודדות עימה, שעיקרן חתירה לוויסות החרדה והגעה לביצוע מיטבי . הספר סוקר אם כן מגוון נושאים רחב בפסיכולוגיה של הספורט, המאמץ והביצוע, מביא ממצאי מחקרים בולטים ומסביר כיצד אפשר ליישמם בעבודה עם ספורטאים, מאמנים, שופטים, רקדנים, מוזיקאים ואנשי צבא וכוחות הביטחון וההצלה . במילים אחרות, המאמרים מבליטים את הקשר בין תאוריה למעשה, בין מחקרי מעבדה ושדה ובין אפשרויות יישומם בתוכניות אימון והכנה לקראת ביצוע בספורט, בריקוד ובמצבים הדורשים תפקוד בתנאי לחץ . אפשרויות היישום מלוות בדוגמאות רבות משלל ענפי ספורט אישיים וקבוצתיים ומתחומי עיסוק גופניים - תנועתיים אחרים כגון מחול, ריקוד, מוזיקה, צבא וביטחון . הספר מיועד לכל העוסקים והעוסקות בתחום – סטודנטים בקורסים בפסיכולוגיה של הספורט והפעילות הגופנית בתוכניות לימודים לתואר ראשון ושני בפסיכולוגיה, מדעי ההתנהגות, מדעי הספורט והתנועה, חינוך גופני ומחול ; מרצים המעוניינים להעשיר את ידיעותיהם במגוון הנושאים הנסקרים בספר ; מאמנים ומדריכים בענפי ספורט אישיים וקבוצתיים העובדים עם ילדים
|
|