|
עמוד:11
מבוא | 11 פסיכופתולוגיה בקרב ספורטאים ולקשיים ספציפיים באבחון ובטיפול הנובעים מעצם העיסוק בספורט מקצועני . בשער החמישי, פעילות גופנית, שלושה פרקים הבוחנים היבטים פסיכולוגיים של יחידים המעורבים בפעילות גופנית, לאו דווקא פעילות ספורטיבית . פרק ,19 "הפעילות הגופנית והמוח : נפש בריאה בגוף פעיל" ( ירון בריל ) , סוקר את הידע שהצטבר במחקר על השפעות הפעילות הגופנית על בריאות המוח, וביתר פירוט על תאי העצב במוח, ותפקודו בשגרת היום - יום . הפרק בוחן גם את השפעת הפעילות הגופנית על למידה בקרב ילדים ומבוגרים וממליץ על דרכים להפיק תועלת משילוב פעילות גופנית בתהליכי למידה . פרק ,20 "פעילות גופנית – אימוץ והתמדה" ( סלן רזון ולאל גרשגורן ) , סוקר גורמים נבחרים בהתנהגויות, כגון תפיסות הקשורות לפעילות גופנית והשפעתה של האישיות . הפרק סוקר גם כמה תוכניות התערבות לאימוץ התנהגויות אימון גופני ושימורן וכן גישות בעלות אופי חברתי או אישי . הוא מביא גם המלצות רלוונטיות להתמודדות עם הסוגיה של חוסר פעילות גופנית . פרק ,21 "היבטים פסיכולוגיים של פעילות גופנית לאנשים עם מוגבלות" ( ישעיהו הוצלר ) , סוקר את הצרכים של אוכלוסיות עם סוגי מוגבלות שונים ומציג מודלים לשילוב פעילות גופנית . הכותב מזהה גורמים החוסמים או תומכים בפעילות גופנית והעשויים לסייע בשיפור רמת האימון וההדרכה וכך להגדיל את היקף הפעילות הגופנית בקרב אנשים עם מוגבלות . השער השישי, היבטים פסיכולוגיים בתפקוד אנשי ביצוע נוספים, מכיל שני פרקים המתמקדים בהיבטים פסיכולוגיים של המאמן ( פרק 22 ) ושל השופט ( פרק 23 ) בספורט . פרק ,22 "היבטים פסיכולוגיים בתפקוד המאמן" ( ירון בריל ואיתי בסביץ ) , סוקר את ההיבטים הפסיכולוגיים והמנטליים החיוניים להצלחה בתחום האימון . הפרק מציג סקירה כללית של תפקידי המאמן, ולאחר מכן דן בהיבטים מנטליים ופסיכולוגיים ספציפיים הקשורים לאימון – מנהיגות, מסוגלות, זהות ושחיקה ועוד . פרק ,23 "היבטים פסיכולוגיים בקרב שופטים" ( רועי סמואל, רוני לידור וגרשון טננבאום ) , מתמקד בקטגוריית השופטים האינטראקטיביים, שהם שופטים הנמצאים באינטראקציה עם השחקנים ונדרשים לתנועה במגרש ולעיבוד מידע של גורמים רבים בסביבת הביצוע . המאמר בוחן היבטים פסיכולוגיים של שופטי כדורגל וכדורסל, וביניהם מוטיבציה לשיפוט, תהליכי התפתחות של שופטים וקבלת החלטות, ומציג מודל של הכנה מנטלית לשיפוט . השער השביעי, פסיכולוגיה של הביצוע, מורכב משלושה פרקים . כל אחד מדגים איך אפשר ליישם ידע מתחום הפסיכולוגיה של הספורט בתחומים ייעודים אחרים .
|
|