מבוא

עמוד:8

8 | הפסיכולוגיה של הספורט, המאמץ והביצוע : תאוריה ויישום פרק ,2 "מוטיבציה התפתחותית בספורט" ( סימה זך ) , עוסק באחד האתגרים הגדולים הניצבים לפתחם של מאמנים, מחנכים, הורים וכל מי שמעוניינים לטעת הרגלי התנהגות בזולת : העלאת המוטיבציה בקרב ספורטאים . הפרק נוגע בשלושה הקשרים בספורט הישגי ובפעילות גופנית : הרצון לעורר מוטיבציה, הרצון לשמר מוטיבציה כדי להתמיד בהתנהגות רצויה והרצון להעלות את המוטיבציה לרמה גבוהה ביותר כדי לטפח דבקות בביצוע, נחישות ולהט לביצועי - על בספורט . פרק ,3 "פיתוח אופי בספורט : אמת או קלישאה ? " ( דלית לב ארי ולאל גרשגורן ) , מנסה לענות על השאלה אם עיסוק בספורט אכן תורם לבנייה ולעיצוב אופיים של ספורטאים, בעיקר ילדים ובני נוער . הפרק מגדיר את המונח אופי וסוקר את הדרכים שבהן ספורט עשוי להשפיע ישירות על מאפיינים מוסריים וחברתיים באופיים של ילדים ובני נוער ובעקיפין על התפתחותם החברתית והקוגניטיבית . פרק ,4 "מעורבות המאמן וההורים בספורט ילדים" ( אהרון גרשגורן ולאל גרשגורן ) , עוסק במעורבותם של שני גורמים מרכזיים בתהליך טיפוח ספורטאים וספורטאיות צעירים – המאמן וההורים . הפרק בוחן את תפקידי המאמן או המאמנת בקידום ספורטאים צעירים ובפיתוח סביבות אימון החותרות למיצוי הפוטנציאל . הפרק דן גם במעורבות ההורים ובתפקיד שיש להם בבחירת ענף הספורט ותוכנית האימונים של ילדם הספורטאי . השער השני, רגשות וקוגניציה, מורכב מארבעה פרקים המתמקדים בשני היבטים של ביצוע בספורט : המוכנות הרגשית של הספורטאי, לדוגמה חרדה תחרותית, והמוכנות הקוגניטיבית – לדוגמה, קשב . פרק ,5 "חרדה תחרותית בספורט" ( ג'ון צארלס לבו, איתי בסביץ ורועי סמואל ) , בוחן את אחד הנושאים הנחקרים ביותר בפסיכולוגיה של הספורט והפעילות הגופנית – חרדה תחרותית . הפרק מגדיר מונחים דוגמת עוררות, חרדה ולחץ, מתאר כלים המודדים חרדה ועוררות, מציג תאוריות ומודלים של חרדה וסוקר מגוון דרכים שבעזרתן ספורטאים יכולים להתמודד עם מצבי לחץ ואף לתעל חרדה לטובת שיפור ביצועים . פרק ,6 "רגשות וקוגניציה בספורט" ( לאל גרשגורן וגרשון טננבאום ) , עוסק בקשר בין רגשות וקוגניציה ובין ביצועים בספורט . הפרק בוחן מעורבות של רגשות ייחודיים בביצוע מוטורי, כגון כעס, תקווה והקלה, ואת אזורי התפקוד האישי בהקשר הרגשי . הפרק דן גם בהיבטים קוגניטיביים – איתור רמזים ושימוש ברמזים ועיבוד מידע, למשל – תפקוד בתנאי לחץ וייצוגים מנטליים והשפעותיהם על ביצועים בספורט .

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר