רקע היסטורי

עמוד:12

21׀נזר הפלאים ועוד מחזות מדרום הודו 29 תפקידן המיוחד ( Miḷāvu ) וישבו על הבמה מאחורי השחקנים . של הנַנְיָאר בפולחן המקדש ביסס את מצבן החומרי והקנה להן מעמד חברתי הדומה בחשיבותו לצַ'אקְיָאר . עם הזמן התפתח מתוך הקוּדִיָאטָם 'מופע יחיד של נשים' ( Naṅṅyār - kūttә ) ששימר מרכיבים פרפורמטיביים, מבניים ואסתטיים שלו, אך פיתח במרוצת הזמן מאפיינים ייחודיים, לרבות רפרטואר משלו, והוא 30 המתופפים היו לא רק נותני קצבפעל אף מחוץ לקוּדִיָאטָם . המלווים את המופע, הם תופפו בתיאום עם השחקנים והשחקניות, ובעצם היו שותפים חשובים להתרחשות הבימתית ולביצוע התיאטרלי . הקוּדִיָאטָם נחשב למופע תיאטרלי שנועד בראש ובראשונה לאל — וִישְׁנוּ ( Viṣṇu ) או שִׁיוָה ( Śiva ) — המופיע בהתגלמות מקומית במקדש . סיפור ממקדש בעיר טְרִיפְּרָיָאר ( Triprayar ) הסמוכה לעיר קוֹצִ'י ( Kochi ) מסכם את התפיסות התאולוגיות והפולחניות בדבר זיקתו של הקוּדִיָאטָם לאל מקומי — רָאמָה ( Rāma ) – וִישְׁנוּ — במקדש וממחיש את החשיבות של בניית אולם תיאטרון : כאשר הצַ'אקְיָאר עמד להעלות מופע יחיד ( קוּטוּ ) במקדש לא נמצא בקהל בְּרָאהְמָנָה, אדם המשתייך למעמד הכהונה, כמו שנדרש במסורת המקומית . המבצע היה נבוך ואובד עצות . לפתע נשמע קולו של האל בחיק המקדש, מעין דביר הבית שבו נמצאת דמות האבן של האל : 'את מופע היחיד יש להעלות לפניי ולא לפני בְּרָאהְמָנָה . קיים את המופע במעמד שלי' . על כן נבנה אולם מופעים בפינה הדרום מזרחית של המתחם . כאשר נערך מופע הקוּדִיָאטָם פתחו הכוהנים את דלתות חיק הבית כדי שהאל יוכל לצפות 31 ישירות בשחקנים . 29 19 – 18 . Paulose 2017, pp Gopalakrishnan 2011, pp . 51 – 57 30 Vidyanathan 2011, pp . 132 – 133 31

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר