3. תולדות חייו של רז"ה

עמוד:12

12 | דקדוק עברי באשכנז בר אשית העת החדשה המסורתית, כגון מקרא, תלמוד ומדרשים, וכבר מגיל צעיר ייחד את רוב זמנו 22 למחייתו עבד בתור מורה לדקדוק לנערים . וכוחותיו ללימוד הדקדוק ולעיון בו . ככל הנראה, הוא לא נשא אישה, והתאכסן כל ימיו אצל בעלי הבתים ששכרו את שירותיו . את ספרו הראשון "בניין שלמה" הדפיס בהיותו כבן ,20 בשנת 1708 . בספר זה יצא רז"ה בביקורת חריפה כלפי חכמים קודמים בעניינים שלא הסכימה דעתו לדעתם . מסיבה זו עורר הספר התנגדות עזה בקהילת פרנקפורט, מקום הדפסתו, והיא אף הובילה לדרישה לשורפו . לבסוף, בעקבות התערבות חתנו של ר' דוד 23 הוחלט שלא להשמיד את הספר ולצרף לעותקיו כתב התנצלות מאת אופנהיים, 24 רז"ה על שזלזל בכבודם של הראשונים . רז"ה היה אדם חסר מנוחה, והִרבה לנדוד ממקום למקום . לאחר הדפסת "בניין שלמה" עבר רז"ה להמבורג, אולי מכורח ההתנגדות לספרו . לאחר שנת 1725 עבר 25 ושם שהה עד לאחר שנת 1730 . משם חזר לגרמניה, והגיע לברלין, לאמסטרדם, להאלה, לפיורדא ולעוד ערים . ושוב יצא מגרמניה, ובא לקופנהאגן בשנת ,1735 26 שלימים היה לאחד מחשובי הוגי הדעות שם לימד את נפתלי הרץ וייזל הנער, בראשית תקופת ההשכלה וממובילי פיתוחה וטיפוחה של הלשון העברית . לאחר מכן חזר רז"ה לגרמניה, ונפטר בהנובר בשנת 1746 . על פי שני מסמכים נוכל ללמוד מעט על מעמדו החברתי של רז"ה בתקופתו ובמקומותיו . המסמך הראשון הוא הסכמה שנתן רז"ה לספר "באר רחובות" ( זולצבאך ת"צ ) — ביאור על החלקים הדקדוקיים של פירוש רש"י על התורה מאת ר' אייזק אויערבך . כתב ההסכמה הקצר נדפס בראש הספר, ובו מתאר רז"ה את האופן שֶבו הפנה אליו המחבר את בקשתו : "ויהי בעברי פה דרך ק"ק פירדא לעשות את דרכי, תפס [ המחבר ] בכנף בגדי לאמר : 'אתה אדוני ואבי, ראה גם ראה, ייבחנו נא דברי המחברת אשר חיברתי אם נכונה היא להעלות על מזבח הדפוס המקום, אך למעשה ללא הצדקה, שהרי אין זה שמו של רז"ה . לכן יש לכנותו תמיד "הענא", וגם בלועזית ראוי לכתוב Hena . מכאן ששגה הר-זהב ( א, עמ' 235 ) כשכינה את רז"ה "הנאו", והעיר שהכינוי "הֵנָה" מוטעה . 22 לפי לוונשטיין ( עמ' 106 ) ושאץ ( חילון, עמ' 143 ) בשנות ילדותו למד רז"ה במשך תקופה גם בישיבה בעיר קלווה . 23 צינברג, ג, עמ' 245 . על ר' דוד אופנהיים ראה לעיל בסעיף הקודם . 24 כתב ההתנצלות מצוטט אצל פריימן ואצל צינברג, שם, ומצולם אצל יצחקי ( הקדמה, עמ' 33 ) . חלקים ממנו מצוטטים ומתורגמים לגרמנית אצל שאץ ( חילון, עמ' 146 - 147 ) . 25 כרמולי ( עמ' 308 ) , הורודצקי ( עמ' 908 ) ויצחקי ( הקדמה, עמ' 29 ) משערים שעזיבתו את המבורג קשורה לביקורת שהשמיע נגד ר' עזריאל ונגד ר' אליהו מווילנה ב"ספר שערי תפילה" ובסידור "בית תפילה", שנדפסו באותה השנה . 26 השערה זו מקובלת בין כותבי הסקירות הביוגרפיות על רז"ה, אך שאץ ( חילון, עמ' 144 - 145 ) מפקפקת בנכונותה .

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר