2. אריה אלדד על דעת הנס הנכסף

עמוד:14

הכרת תבנית התנהגותה של ההיסטוריה שלנו אני יודע כי היא רצופה עליות ומורדות . שיאים ותהומות . וללב מתגנבת חרדה שמא הגענו לשיא שאחריו פונה הדרך מטה . ההיסטוריה האנושית היא היסטוריה של עליית עמים ותרבויות, שגשוג ופריחה ואחר כך דשדוש, צניחה, התרסקות והיעלמות . אחד ההיסטוריונים החשובים של המאה ה ,20 ושונא ישראל מובהק, ארנולד טוינבי, תיאר את ההיסטוריה האנושית כעלייתן ונפילתן של תרבויות . לאו דווקא של מדינות לאום או קבוצות אתניות . תחילה הלך בעקבות הפילוסוף הגרמני אוסוואלד שפנגלר, שכתב על "שקיעת המערב", חיבור דטרמיניסטי על עמים ועל תרבויות העולות ונופלות על פי חוק טבע היסטורי בלתי נמנע . טוינבי דחה את הדטרמיניזם הזה . הוא קבע שתרבויות משגשגות כשהן מצליחות להיענות לאתגרים ומתדרדרות כשהן מפסיקות להיענות להם . הוא אמר ש"תרבויות לא נרצחות . הן מתאבדות" . אבל בבואו לכתוב על היהודים הוא נתקל בקושי עצום . היהודים לא התאימו לאף דפוס תיאורטי שטבע לגבי כל החברות האנושיות . הוא לא הצליח להבין מדוע היהודים לא נעלמו מזמן ולא ירדו מבימת ההיסטוריה . מדוע הם מתעקשים להמשיך ולהתקיים למרות שעל פי השקפתו - כבר עברו אלפיים שנה מאז היו שותפים פעילים ביצירת התרבות האנושית . כנוצרי טוב ואנטישמי נלהב טען שתפקידה ההיסטורי של היהדות היה ביצירת הנצרות, ומאז אין לה שום תפקיד . לכן, לשיטתו, נגזר עלינו להיעלם . וכיוון שלא נעלמנו, החריג אותנו וקבע שהיהודים אמנם קיימים אבל בדמות "פוסיל", כלומר מאובן . משהו שקיים כשריד אבל לא כתרבות של עם חי ומשגשג . ולכן כל יהודי זוכה פרס נובל, כל ספר טוב שנכתב כאן, כל ישיבה שבה לומדים יהודים את תורת אבותיהם ומחדשים חידושים עצומים, כל יישוב שקם ופורח בארץ ישראל, כל זמר עברי ברדיו שנכתב בשפתו של אברהם העברי ומושר בלחן שאין הסבר אחר ליצירתו אלא השראה מופלאה, ממש כזו ששרתה 14 ח"י הצעות לישראלי ת

האוניברסיטה הפתוחה

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר