|
עמוד:76
7677 / 4 . ארגון הגשמת ערך רצון לזהות את אופי היצירה . יכולת פיתוח של קנה מידה להערכה . המודל מציג את הקשר בין משתנים שמשפיעים על המערכת ומסייע לחוקר להבין את הקשר ביניהם וכן להעריך את השפעתו של כל משתנה . המודל הוא הקשר בין התאוריה ובין יישום של רעיון בפועל . המודל מעוגן בידע התאורטי הקיים ומאפשר להיעזר בתאוריה הפסיכולוגית לשיקול דעת בבחירת מתודת השימוש במחשב בתהליך הלמידה . המודל מורכב ממשתנים מוכרים שהשפעתם על תהליך הלמידה נבדקה והוכחה . חלקם של המשתנים הם תוצאה של מחקר כמותי, חלק אחר הוא תוצאה של מחקר איכותני . יש במודל מקום גם לשלב ניסיון קודם ואפילו אינטואיציה שנמצאה כנכונה . הדבר היחיד שקובע את תוקפו של מודל הוא התוצאות של הפעלת המערכת – האם המערכת השיגה את יעודה ומטרתה . המודל אינו סופי וככל שעובר הזמן ומצטבר ניסיון בהפעלת המערכת, המודל ממשיך להתגבש וגיבושו אינו מסתיים לעולם . ככל שהמחקר מדויק יותר, סיסטמתי יותר וככל שמתרבות תוצאות המחקרים – המודל מתבסס וקונה את מעמדו . המודל מעוצב על ידי המחקר . המודל מתחיל בהגדרת בעיה לימודית חינוכית ובניסיון להתמודד עם פתרונה . לשם כך נעזרים בידע תאורטי הקיים בספרות המקצועית . מכאן החוקר מעלה השערה בדבר אפשרותה של התאוריה לסייע בפתרון הבעיה . נעשית בדיקה של יישום התאוריה והסקת מסקנות בדבר יעילותה . התהליך משאיר גם שאלות פתוחות, לגביהם מוצע שיפור בתאוריה או בדרכי יישומה . השיפור יכול להתחולל על ידי הטמעה של תאוריה נוספת כיוון שכל תאוריה מוסיפה תובנות מנקודת הראות שלה . הנובעות מניסיון, מאינטואיציה ומתוצאות של מחקר איכותני . תוצאות המחקרים והגדרת מודל מאפשרים קביעת אסטרטגיה בה מוגדר תפקידו של המורה, לעומת תרומתה של הטכנולוגיה . כיצד שיתוף הפעולה ביניהם מקטין עד למינימום את השפעת הניתוק בין המורה לתלמידיו ונותן בידי המורה כלי להעצמת השפעתו, לנטרול ולהכוונה של השפעת הלימוד באמצעות מערכת טכנולוגית . דוגמא נוספת למודל שתחילתו בתאוריה ובהמשך התפתחותו, הוא מהווה כלי לשיקול דעת ולקבלת החלטות – הינו מודל המשווה בין יעילות מערכות למידה שונות, בהשגת מטרה מוגדרת . מ ח ק ר כ מ ור ה ד ר ך
|
אופיר, ברוך
|