מחקר כמורה דרך

עמוד:74

7475 / המודל מתאר קשר בין משתנים שונים : מתודה של הפעלת המחשב, מטרות הלמידה ותרומתו של המורה לתהליך . המודל נמדד על פי יכולתו להוות כלי לקבלת החלטות . על פני הסקלה בין מתודה פתוחה למתודה סגורה, נמצאות המתודות השונות של שימוש במחשב בלמידה . המתודה "מכונת למידה", המובילה את התלמיד צעד אחר צעד לעבר המטרה בדרך סלולה וברורה הינה "מתודה סגורה", המתאימה להעברת "ידע" . סימולציה היא מתודה המוכתבת על ידי נוסחה, בה יכול הלומד לשלב נתונים שונים ולראות את השפעתם על התוצאה . זו מתודה שאינה סגורה לחלוטין . ובקוטב הנגדי של הסקלה, המתודה "מאגר מידע" המאפשרת ללומד להעלות רעיונות באופן חופשי ולמצוא ביסוס לרעיונות על סמך מאגר המידע . מתודה זו חוסכת ללומד את העבודה הקשה של אסוף מידע שישמש לביסוס התזה שבנה ומאפשרת לגשת מהר יותר לבנית הרעיון של הלומד . מטרתה של כל מתודה היא למידה . המטרה מוגדרת על ידי התאוריה של בלום ונעשית מדויקת יותר על ידי התאוריה הקוגניטיבית של פיאז'ה . שתי התאוריות המשולבות מאפשרות לחוקר בתחום הלמידה להציב מטרות מדויקות ללימוד . המודל מראה צורך במעורבות שונה של המורה בהנחיה של מתודות הוראה שונות, כדי להשיג מטרות שונות . במתודת "מכונת למידה", התלמיד לומד באמצעות המחשב, המוביל את התלמיד צעד אחר צעד לעבר המטרה . מגיב להצלחתו ומתקן את שגיאותיו . מעורבותו של המורה במקרה זה מינימלית . מצאנו שהתנגדותו של המורה לשילוב מתודת "המחשב כמכונת למידה" בהוראה היא קטנה . המורה מקבל ומסכים למציאות שבה תרומתו בהעברת ידע אינה קריטית . כיוון שלמורה יש הערכה עצמית בתרומתו הייחודית, הרי שהוא מאמין שתרומתו בגיבוש הרעיון של התלמיד, הינה חשובה יותר מתרומתו להעברת ידע . במתודת "מאגר מידע" התלמיד מעלה רעיון, מגבש תזה . חשוב למורה להיות מעורב וללוות את התלמיד באופן איסוף המידע וניתוחו . הערך המוסף של המורה, המנחה בשלבי גיבוש התזה, הוא קריטי וחשוב ואכן, גם המורים מביעים עמדות אלה . במתודה של "סימולציה", מעורבותו של המורה חשובה בצמתים של הלמידה . חלק ארי של הלמידה, במיוחד אסוף התוצאות שהיא פעילות טכנית, יכולה להיעשות בעיקר על ידי התלמיד . לעומת זאת מעורבותו של המורה דומיננטית וחשובה בשלב של ניתוח התוצאות והסקת מסקנות . נוכל לסכם, שהמתודות השונות דורשות כל אחת התערבות ברמה שונה של המורה – כפי שמוצג במודל . המודל מתאים להצגת מטרות בתחום הקוגניטיבי, אך קיימות מטרות למידה גם בתחום הריגושי . הטקסונומיה שהוצגה על-ידי בלום יכולה להוות כלי לניתוח גם מטרות בתחום הריגושי, החל ממטרות ריגושיות בתחום של "ידע" ועד מטרות ריגושיות בתחום "הערכה" : מ ח ק ר כ מ ור ה ד ר ך

אופיר, ברוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר