|
עמוד:99
נמצא שהשיטה של "למידה מרחוק" אינה יעילה במידה שווה להוראת נושאים שונים . היכולת ללמוד בשיטה זו קשורה למוטיבציה לימודית פנימית . התלמיד לומד כיוון שהוא מעונין להשיג תעודה או ידע חיוני לביצוע משימה וכדי ללמוד ממערכת טכנולוגית, התלמיד צריך להיות בעל מוטיבציה גבוהה ללמידה . לכן במסגרת לימודי מדעי הטבע, מערכת למידה מרחוק הוכיחה יעילות רבה יותר מאשר בלימודי מדעי הרוח . בכל אופן מצאנו מקרים בהם הלמידה מרחוק של מקצועות מדעי הרוח הצליחה מאוד, כאשר המוטיבציה של התלמידים לנושא הייתה גבוהה . ואכן בימים אלה אנו מתרכזים במחקרנו בתחום מדעי הרוח . אולפן משודרג ללמידה מרחוק מאפשר לפיקוח להגיע בקלות לכל מורה וכן לשנות ולשדרג את נושאי הלימוד, או להעביר הנחיות חדשות למורים . באמצעות מערכת ללמידה מרחוק ניתן לקיים קשר יעיל בין מובילי המערכת לתורמים בשטח : מנהלים, מורים וכדומה . במערכת זו תפקודו של המורה המתווך היא הקריטית ביותר . המורה המתווך הוא המחנך, המנהיג, מקנה ערכים ודוגמא אישית . המורה המתווך נמצא עם הלומדים בכתה . המורה המתווך היא הדמות הדומיננטית והחשובה בתהליך הלמידה . המורה המתווך חייב להיות בעל יכולת ליצור קשר אישי עם התלמידים . הוא המחנך הוא המורה והוא הדמות להזדהות של הלומד . ידע יסודי והבנה של נפש ויכול התלמיד, היא תנאי הכרחי לביצוע מושכל של תפקיד המורה המתווך . בתקופה של חוסר במורים ניתן למורה המתווך למלא את תפקידו גם לפני שסיים את תהליך הפורמאלי של הכשרתו . מערכת החינוך יכולה להגדיר קריטריונים שונים כדי לאפשר למורה להיכנס לכתה . יהיו בנמצא מורים בדרגות שונות, בהתאם ליכולתם וניסיונם . יכולת המורה המתווך לא תמיד באה לביטוי בתעודה הפורמאלית שבידו . תכונות אלה של המורה המתווך קשורות יותר מאשר לידע בפסיכולוגיה או סוציולוגיה, ליכולתו להיות אמפטי, חם, דואג ואוהב וגם לדעת את החומר הנלמד . בפרויקט שלנו ללמידה מרחוק שהתקיים בעיריית נתניה לימדנו אסטרופיסיקה לתלמידים בשלושה בתי-ספר, השיעורים ניתנו בסיוע מערכת ללמידה מרחוק ( של חברת Interwise ) , על ידי מומחה לנושא . ההרצאות שניתנו על ידי מומחה בתחום השאירו למורה לכוון ולשלוט בפדגוגיה . הפרויקט אפשר למורה להחליט מהי שיטת הלמידה המתאימה לו, כל מורה בחר לעצמו כיצד להיעזר בחומר המשודר . יש מורים שהציגו לתלמידים את השיעור כפי שהוא ללא שינוי, אחרים נעזרו בהקלטה של השיעור כבסיס והוסיפו מהידע שלהם או מניסיונם, כשהעבירו לתלמידים את השיעור שבוע יותר מאוחר – כך חסך מהם השידור את איסוף הידע ולימוד הנושא . מורים אחרים נעזרו בשיעורים כי לגבש עבודת ומחקר בקבוצות תלמידים . מוביל הלמידה, והמנחה הוא תמיד "המורה המתווך" .
|
אופיר, ברוך
|