|
עמוד:28
2829 / בימינו, המשימה החינוכית היא לחנך ולעודד תלמידים סקרנים בעלי יכולות יצירתיות, לגרום לתלמיד לשאוף לתרום לחברה שלנו ועם זאת לתת דרור להפקת המירב מיכולותיו ורצונותיו של האינדיבידואל . אנו זקוקים למצב שבו שני כוחות אלה – מסגרת החברה ויכולותיו של הפרט, יפעלו בהרמוניה, ישלימו אחד את השני . אך לא תמיד זה אפשרי . בימינו, לעתים קיים ניגוד בין צורכי הפרט לבין מטרות החברה וניגוד זה בא אז לידי ביטוי בהתנגשות החזיתית בין קבוצות אנרכיסטים המתנגדים לכל התארגנות כלכלית חברתית, לבין המערכות הממוסדות . לדוגמא, מאבקם של האנרכיסטים בארגון ,G7 העוסק בדיון בנושאי כלכלה וחברה . בארגון G7 חברות 8 המדינות המתועשות, המייצגות % 65 מהכלכלה עולמית : ארצות הברית, רוסיה, קנדה, יפן, גרמניה, צרפת, איטליה ובריטניה . התנועה האנרכיסטית דוגלת בביטול כלל המבנים ההיררכיים, בביטול מוסד המדינה . הם נוקטים בעמדה לפיה לכל מערכת חברתית היררכית יש השפעה שלילית משמעותית . לדעתם החברה צריכה להיות מורכבת בעיקר מיחידים עצמאיים וחופשיים, הפועלים לסיפוק צרכיהם . הרעיון המרכזי הוא שלכל יחיד יש זכות לקבל החלטות על חייו . אנטיתזה לגישה שהייתה מקובלת בגל הראשון והשני . ג'ון קנדי נשיא ארה"ב, אמר בנאום ההשבעה שלו : "בידכם עמיתי האזרחים, יותר מאשר בידי שלי, נתון גורלה של התקופה שלפנינו, לשבט או לחסד . " הסכים איתו נשיא ארה"ב אובמה, שאמר חמישים שנה מאוחר יותר : "ארצות הברית נשענת על האמונה והנחישות של העם האמריקאי" . שיתוף, הבנה ותמיכה, הסכמה והזדהות בין האזרח לבין השלטון, הוא תנאי הכרחי לכל רפורמה ושינוי . לשם כך דרושה פתיחות ונכונות לראיה אובייקטיבית ואמיתית של המציאות . ידע אינו מספיק לצורך כך – חשוב גם החינוך לערכים . דילמה זו התגלתה ביתר שאת בימינו, בעת המלחמה במגפת הקורונה . הממשלה קבעה שצריך להתחסן, אך היו כאלה שאמרו : "אני אדון לעצמי ולבריאותי, אני יודע טוב מהמומחים מה נכון לעשות וזה לא אכפת לי אם אומרים שאני גורם להפצת המחלה" . מציאות זו מדגישה שמלבד העברת ידע, מערכת החינוך צריכה להקנות לתלמיד ערכים, רגישות לבעיות המתעוררות בחברה בה הוא חי . מכאן חשיבותם הרבה של הלימודים במקצועות ההומניסטיים במערכת . כיצד תתמודד מערכת החינוך בעולם שבו קיימים שני הצרכים, הצורך בהגשמה של מטרות החברה ועם זאת חופש מוחלט של הפרט לקבוע מה נכון בעיניו ? אכן בגל השלישי מערכת הלמידה עומדת בפני אתגרים, הדורשים הבנה תאורטית ומעמיקה יותר של התפתחות הידע, של תהליכי חשיבה וההתנהגות החברתית של האדם . תחומים אלה זכו לתשומת לב והתפתחות בין השנים 1930 - ,1990 עם גיבושן של תיאוריות בתחומי הפסיכולוגיה והסוציולוגיה . ה א ם יש ח וק יות ב ש ינ וי ?
|
אופיר, ברוך
|