|
עמוד:72
7273 / הקונקרטית ועד החשיבה המופשטת . לעומתו בלום, בטקסונומיה שגיבש, תאר רמות שונות של למידה מרמת ה"ידע" ועד הרמה המופשטת של "הערכה" . בלום וגם פיאז'ה היו מדענים שהתענינו בנושא מוגדר זה, ברמות של יכולת קוגניטיבית והכל למטרת מערכת הלימוד . חוקרים של מערכות למידה, צריכים לשלב את התאוריות וללמוד משתיהן גם יחד, כדי לדייק ולהבין את תהליך הלמידה, כיצד תאוריה אחת מפרה ומדייקת את התאוריה האחרת . רמה של "ידע" עליה דיבר בלום יכולה להיות ממוינת לרמות שונות על פי התאוריה של פיאז'ה, מהרמה הקונקרטית ( ידע קונקרטי ) עד לרמה המופשטת ( ידע מופשט ) באופן המתואר להלן : ידע 1 . ידע של פריט ספציפי ידע של מינוח . ידע של עובדות ספציפיות . 2 . ידע של דרכים ואמצעים לטיפול בידיעות ספציפיות ידע של מוסכמות . ידע של רצפים ומגמות . ידע של מיונים וקטגוריות . ידע של קריטריונים . ידע של הכללות והפשטות . ידע של עקרונות והכללות . הבנה תרגום . פירוש . הסקת מסקנות . אנליזה אנליזה של יסודות . אנליזה של יחסים . אנליזה של עקרונות . סינתזה יצירת מסר ייחודי . יצירת תכנית או מערכת . גזירה של יחסים מופשטים . הערכה הערכה ושיפוט ברמת ביצוע . הערכה ושיפוט הביצוע קריטריונים מהתחום הקוגניטיבי . שפיטה באמצעות קריטריונים אסתטיים, הגיוניים . מ ח ק ר כ מ ור ה ד ר ך
|
אופיר, ברוך
|