|
עמוד:71
מודל להגדרת מתודה של שימוש במחשב על פי תאוריות למידה הטקסונומיה של בלום מאפשרת להגדיר מטרות למידה : "ידע","יישום" ו"הערכה" . מתודה סגורה של הפעלת המחשב – "מכונת למידה", מתאימה לסייע בהשגת מטרת "ידע" . המתודה של שימוש במחשב לסימולציה, מתאימה להשפיע על יכולת "יישום" כיוון שהיא מאפשרת ללומד לשנות פרמטרים בנוסחה ולראות את תגובת המערכת, כיצד משפיע השינוי שערך הלומד על התנהגות המערכת ? מתודה של שימוש במחשב "כמאגר ידע" מספקת ללומד כל ידע נדרש . התלמיד יבחר מתוך מאגר את המידע שיסייע לו לגבש את הפתרון או התזה המתאימה . מתודה זו יעילה בהשגת מטרת "הערכה" . תרומתה של התאוריה שגיבש בלום היא גדולה, אבל עדיין היא לא מקיפה את התמונה בשלמותה . כדוגמא המטרה "ידע" גם היא יכולה להיות מאותגרת ברמות שונות . קיים הבדל בין "ידע" קונקרטי לבין "ידע" מופשט . כדי לדייק את הטקסונומיה של בלום, ניתן להיעזר בתאוריה קוגניטיבית של ז'אן פיאז'ה . פיאז'ה נולד בשנת 1896 ובשנת 1955 ייסד בז'נבה מרכז מחקר בפסיכולוגיה התפתחותית, שעסק בהתפתחות מבני החשיבה – היא תיאורית ההתפתחות בשלבים . את ההתקדמות בשלבים מובילים תהליכי הבשלה מוחית, למול מצבים חדשים . ההתקדמות מונעת על ידי מנגנון האיזון, המבוססת על הניסיון להתמודד עם מצב חדש באמצעות כלים, שפיאז'ה מכנה "הטמעה" ו"התאמה" – מבוסס על שכלול התנהגות בהתאם לנסיבות . הטמעה – ניסיון להתמודד עם המצב החדש באמצעות כלים והתנהגויות שרכש בעבר . התאמה – שכלול התנהגות בהתאם לנסיבות . לפי גישתו של פיאז'ה ההתפתחות הקוגניטיבית של האדם מתפתחת בשלבים . מהשלב של חשיבה קונקרטית לשלב של חשיבה מופשטת . חשיבה קונקרטית היא חשיבה המוגבלת למידע המיידי . החשיבה מתייחסת רק לדברים הגלויים לעין האנושית והם ברורים מספיק לכל מי שמסתכל עליהם . היא תלויה ותדגיש את המשמעות המילולית של כל דבר, כל רעיון או מושג . החשיבה כוללת רק את המילים או האירועים שיש להם ערך נקוב וניתן להקליט, לצטט או לספק עדות כלשהי אודותיהם . היא תמיד מילולית, עניינית וישירה מאוד, מאפשרת לכל אדם להתבונן ולהבין . חשיבה מופשטת לעומתה, באה לביטוי בהמשגה או בהכללה של דבר מסוים . אדם בעל יכולת חשיבה מופשטת יכול לראות תופעה מזווית שאחרים לא יוכלו לראות . היא כוללת הרבה יותר עומק, רוחב ומשמעויות רבות של מושג או רעיון אחד . חשיבה מופשטת כוללת גם אפשרויות שונות או פתרונות לבעיה אחת . חשיבה מופשטת חורגת מכל הדברים הגלויים והנוכחים ומתארת משמעויות נסתרות . פיאז'ה היה מדען שהתעניין בהתפתחות היכולת הקוגניטיבית של האדם . במחקריו הוא תאר את ההתפתחות הקוגניטיבית באדם, מרמת החשיבה
|
אופיר, ברוך
|