מחקר כמורה דרך

עמוד:67

■ הקשר בין תלות ואי תלות שדה והשפעתם על רמת שיפור התפיסה החזותית באמצעות תוכנה גרפית תלת ממדית . ■ הנעה והישגים בקרב תלמידים הלומדים מתמטיקה בשיטה משולבת ( למידה מרחוק ושיטה מסורתית ) , לעומת תלמידים הלומדים בשיטה המסורתית . ■ ניתוח אינטראקציות המופיעות בשתי סביבות הוראה : למידה מרחוק באמצעות ועידת וידיאו, ולמידה פרונטלית . ■ התנהגות לא מילולית של מרצה ותפיסת הסטודנטים אותו, באינטראקציה הכיתתית, בהוראה מרחוק באמצעות ועידת וידיאו ובהוראה פרונטלית . ■ אימון לתווך הדדי והשפעתו על אינטראקציה בין עמיתים ועל מוטיבציה ללמידה בסביבה מתוקשבת בכתה . ■ לימוד מיומנויות הבנת הנקרא באמצעות מחשב – השפעת למידה מתווכת על הישגי תלמידים . ■ קשר בין גיל ותהליכי אינטראקציה, בלימוד באמצעות אינטרנט . ■ השפעתם של סוגי משוב שונים ( משוב לתוכן, משוב ליכולת ומשוב למאמץ ) ושל גורמים אישיותיים על הישגים, שביעות רצון והתמדה של תלמידים בסביבת לימוד מרחוק . ■ ניתוח רכיבי תווך באינטראקציה לימודית, המתקיימת בין תלמידים הלומדים בצוותא, בבית ספר יסודי, באמצעות למידה מרחוק . ( ראו רשימת מקורות ) המסקנה שנבעה מתוצאות המחקרים הייתה, שקיימים תחומים בהם יעילות תרומתו של המחשב מוכחת ותחומים אחרים בהם תרומתו היא לא משמעותית . תוצאות המחקרים סייעו בהגדרת טקסונומיה של הטמעת טכנולוגיה בלמידה . התאמה בין מתודה של הפעלת המערכות הטכנולוגיות, למטרת הלמידה – היא תנאי להצלחה . מחקרנו שואל את השאלות באופן שונה : איזו מתודה של הפעלת המחשב מתאימה להשגת מטרה מוגדרת ? בשלב זה לא הייתה קיימת טקסונומיה של מתודות מוגדרות להפעלת המחשב ולא מטרות שאפשרו לבדוק את יעילותו . שאלות אלה הביאו לנסות ולבנות מודל שיגדיר מטרות למידה שונות וכן מתודות שונות של הפעלת המחשב והקשרים בינם . האם קיימות מתודות שונות של הפעלת המחשב בהוראה ? האם קיים קשר בין מתודת שימוש במחשב ובין מטרות הלמידה ? שלושה בתי ספר תיכון בירושלים, השתתפו במחקר . ( מיתקה גולוב ) ניתוח לומדות ותצפיות על תלמידים הלומדים באמצעות מחשב, אפשרו לקטלג את המתודות בהן נעזרו על פני סקלה . מצדה האחד של הסקלה קיימות "מתודות פתוחות", כגון מאגרי מידע, שמאפשרים ללומד לדלות מידע לפי צרכיו . התלמיד בהנחית המורה מגבש תזה . המחשב מספק את הידע ובעזרתו מגובשת התזה ולעומתם "מתודות סגורות", המלוות את הלומד צעד אחר צעד לעבר מטרת הלמידה . מתודה סגורה מובילה את הלומד עקב בצד אגודל אל מטרת הלימוד .

אופיר, ברוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר