|
עמוד:91
שימוש בשיעורים של "מורה מומחה", העלו את שביעות הרצון ואת ההישגים הלימודיים של התלמידים . ההנחה היא ש"מורה מומחה תוכן" מעצם מומחיותו בנושא הנלמד, מסייע בידי ה"מורה המתווך" . חשיבות האינטראקציה מורה מתווך – תלמיד, נדונה במספר מאמרים שפרסמנו : Offir, B . , & Lev, J . ) 1999 ( . Teacher - learner interaction in the * process of operating D . L . ) Distance Learning ( System . Educational Media International, 36 ) 2 ( , 132 - 138 . Offir, B . ) 2000 ( . Map for decision making in operating Distance * Learning - research results . Educational Media International, 37 ) 1 ( , . 15 - 8 Offir, B . , & Lev, J . ) 2000 ( . Constructing an aid for evaluating * teacher - learner interaction in Distance Learning . Educational Media International, 37 ) 2 ( , 91 - 98 . Offir, B . , Lev, J . , Harpaz, Y . , & Barth, I . ) 2002 ( . Using interaction * content analysis instruments to access distance education . Special issue of the Journal Computer in Schools, 18 ) 2 / 3 ( , 27 - 42 . ממצאי המחקרים מראים כי הדרכה להוראה מתווכת למורים בכיתות המשלבות הוראה ולמידה מאפשרת להם לתכנן את מסגרת ההוראה בכיתה, כך שיוכלו לשלב בה גם את עקרונות התיווך . "המורה המתווך" בכיתה יכול לתכנן את מסגרת ההוראה, כך שיוכל להתפנות להוראה פרטנית ואישית יותר, ולעסוק בעידוד תחושת המסוגלות והיכולת, בתיווך למשמעות, בחיזוק המוטיבציה ללמידה, ובתיווך לוויסות התנהגות לתכנון ולבקרה על תהליך הלמידה . ממצאים אלה מתיישבים עם הטענה שבסביבות מתוקשבות המורה יכול לשמש מתווך ומקדם למידה, והוא אינו חייב להיות בהכרח מקור הידע הבלעדי . ממצאים מובהקים אלה מבססים ומחזקים את המבנה של המודל "מורה מתווך" להוראה וללמידה מרחוק . נוכחותו של "מורה מתווך" בכיתה מאפשרת להתגבר על המגבלות הקיימות בסביבות הוראה ולמידה מרחוק . אחת ממטרות התאוריה להתנסות בלמידה מתווכת היא לעודד ולפתח בקרב תלמידים מיומנויות למידה עצמאיות ואוטונומיות באמצעות תהליכי תיווך . הלומדים מרחוק באמצעות מחשב יוצרים כעין קהילת לומדים עליהם חלים החוקים של קהילה . קהילה וירטואלית שעיקרה הוא פעילות לימודית, מורכבת מקבוצת אנשים בעלי תחום משותף . העוסקים ברכישת ידע . ללמידה יש השפעה דומיננטית על הקשר בין חברי הקבוצה . קשר סביב נושא לימודי תורם ללכידות החברה . נמצא ש- % 67 מכלל ההיגדים של
|
אופיר, ברוך
|