|
עמוד:63
מחקר אינטרדיסציפלינרי שיטת המחקר מבוססת על אינטראקציה בין דיסציפלינות שונות . לדוגמא : פסיכולוגיה, חינוך ומנהל . כל דיסציפלינה מוסיפה נקודת מבט משלה . האינטראקציה בין הדיסציפלינות מאפשרת ראית תמונה מדויקת יותר . בחינוך, בדומה למדעים אחרים, קיימות סוגיות שאינן יכולות לקבל מענה שלם כאשר הן מושתתות על תחום אחד . המשך צבירת ידע מתחומים שונים, מאפשר הבנה טובה יותר על הקשרים וההשפעות של היחסים בין שדות ידע אלו . חשיבה ועשייה אינטרדיסציפלנרית מקדמות את ההבנה של ארגון הידע ומהותו . זה הבסיס לליבון סוגיית הטמעת מערכות מורכבות בלמידה, תוך התייחסות לגופי ידע שונים . החלוקה לדיסצפלינות שיש לה ערך ברור בארגון ובהתמקצעות, גורמת לעיתים להפרדה לא טבעית או שרירותית בין תחומי ידע שונים ולא קושרת בין נושאים שחוצים דיסצפלינות . יש מה ללמוד ממנהל עסקים "מנהל עסקים" הוא מקצוע המציע תורה מגובשת, העוסקת בניהול של ארגונים בעלי מטרות רווח . זהו תחום ידע אינטרדיסציפלינרי, הנלמד בפקולטה במוסדות להשכלה גבוהה . במסגרת זו נחקרים נושאים שונים כמו שיווק, מימון, הנעת עובדים, ניהול משאבי אנוש, ניהול מערכות מידע, יזמות, חקר ביצועים, טכניקות לקבלת החלטות, קביעת ערכי ליבה של הארגון, גיבוש אסטרטגיה, הגדרת יעדים ויישומם ועוד . התחום של מנהל העסקים התפתח במשך השנים, גובשו במסגרתו תאוריות ופותחו כלים למדידה והערכה, כל זאת כיוון שהתחום עוסק במושגים כלכליים נראים ומדידים – רווח ותפוקה . בית הספר על תלמידיו, מוריו ומנהליו הינו ארגון . לעומת זאת, מערכת החינוך הינה ארגון ללא עשיית רווחים . רמת למידה והישגים לימודיים לא נחשבו במשך דורות כקריטיים . כשאבא של סבי למד בחדר, אביו בקש מהמלמד : "למד אותו א' ב', למד אותו לקרא מהסידור . אולם בכל הקשור לפרנסה, אני עצמי אלמד אותו כיצד מוכרים וכיצד קונים" . כאמור, בימינו התפיסה שונה . "ידע הוא עוצמה", יש קשר בין הישגים לימודיים לבין הצלחה . השאלה היא, האם החוקים שגובשו במסגרת "מנהל עסקים" יכולים להיות מיושמים גם במסגרת החינוך ? – נראה כי מסגרת החינוך שונה ממסגרת של ארגונים בעלי מטרות רווח ולכן גם שיטות הניהול וקבלת החלטות במערכת זו – יהיו שונים . ייתכן וניתן להיעזר בתחום החינוך בחלק מהתובנות המקובלות ב"מנהל עסקים" בנוסף לחוקים ודרכי התנהגות וקבלת החלטות, הייחודיים לתחום החינוך .
|
אופיר, ברוך
|