|
עמוד:17
מדעי הרוח וכן יהדות וספרות עברית . בדקנו משתנים שונים הקשורים במורים ומשתנים שונים הקשורים בלומד . בעולם האקדמי היחס אלינו היה כאל "מרחפים", לשם מה למידה מרחוק, אמרו לנו, אם אפשר לשלוח מורים לבתי הספר ובכך לפתור את הבעיה ? מסקנת מחקרנו הצביעה דווקא על חשיבותו של המורה בכתה, השומר על קשר אישי ואנושי עם הלומד, גם בעת שנעשה שימוש במערכת ממוחשבת של למידה מרחוק . כך נוצר המושג "מורה מתווך" . נעשו עבודות מחקר, שבדקו את התחומים בהם יכולה מערכת למידה מרחוק לסייע ללא התערבות מורה בכתה ולעומתם מהם התחומים החייבים את התערבותו של המורה . ( י . לב, א . ברט, א . בן-חיים, א . שמיר, ר . בצלאל - רוזנבלט ) . המחקרים בוצעו במסגרת בית הספר לחינוך של אוניברסיטת בר-אילן במשך 50 שנה . המחקרים הפיקו נתונים והקנו ניסיון ואלה היוו אבני דרך בהובלת הפרויקטים השונים . הפרויקטים בוצעו בסיוע קרן "ילדנו תקוותנו", בראשותם של פרופסור דוד קאסוטו ומר יגאל דנינו, שגם הם שוכנעו בחשיבות הרעיון . עבודות המחקר והפרויקטים עצבו ושרטטו את הפדגוגיה של הטמעת מערכת למידה מרחוק במסגרות החינוך . מסקנות המחקרים מהוות בסיס לגיבוש תאוריה . אבל אז פרצה מגפת הקורונה והתלמידים לא יכלו לבקר בבתי הספר . הפתרון היה לימוד מרחוק באמצעות מערכת "זום" וגם לאחר שבאמצעותה נעשה לימוד מרחוק, עדיין לא הייתה קלה דרכנו . מערכת החינוך התריסה בפני האקדמיה : "אתם עוסקים בנושא כבר שנים רבות . אנחנו שילבנו את המערכת ללמידה מרחוק בחודשיים . . . " אלא שמערכת החינוך לא צדקה בטענתה, כיוון שבדיקת ההיסטוריה של התפתחות שיטות הלימוד הראתה – שעד ימינו בעולם כולו, לא הצליחו לקיים רפורמה בחינוך ללא מחקר וללא בדיקה קפדנית של התהליך . שיטת ה"שלוף" לרוב לא מוכיחה את עצמה . בספטמבר 2021 התחילה מערכת החינוך להתאושש ממגפת הקורונה ונזקיה הקשים . התלמידים חזרו לבית הספר לאחר תקופה ארוכה בה למדו מרחוק בעזרת מערכת "זום", שאפשרה למורים להמשיך וללמד מביתם כאשר התלמיד אף הוא נמצא בביתו . הפגיעה של שיטת לימוד זו, בשל קשר מוגבל בין המורה לתלמיד דרך מערכת "זום" – הייתה קשה והעתיד מי יישורנו . ביום בו ניסו לחזור למסלול הרגיל של קשר אישי אנושי של מורים ותלמידים, נמצא שמערכת החינוך עומדת בפני קשיים שלא נצפו . משרד החינוך כינס דיון חירום, בהשתתפות פסיכולוגים יועצים חינוכיים, בפניהם הוצגו אירועים של אלימות בבתי ספר, הכוללים אלימות פיזית קשה, בעיות של וויסות רגשי, מעשי ונדליזם חמורים, עישון, נטילת סמים ושתיה מופרזת של אלכוהול .
|
אופיר, ברוך
|