|
עמוד:86
8687 / המכשולים – "טוב שם טוב משמן טוב" . ההשפעה של כשלון על ההחלטה – קטנה בהתאמה להצלחה . ככל שההצלחה גדלה השפעה של כשלון קטנה . הצלחה גוררת הצלחה – "איים של הצלחה " תורמים להצלחה . בניסוי זה כמו בניסויים אחרים שבצענו, למרות מיומנותם של המורים המשדרים במערכת הלמידה מרחוק, המורה בכתה שמלווה באופן אישי את הלומד – "המורה המתווך" – נמצא כגורם משמעותי וחשוב . תרומתו להצלחת תהליך הלמידה נמצאה כקריטית . מתוצאות המחקרים שערכנו, התבררה פעמים רבות חשיבותו של הקשר האישי והאנושי בין המורה לתלמיד . בלמידה מרחוק, השפעתו של המורה "הרחוק" רבה בעיקר כמאגר מידע, כבעל סמכות, בעל ניסיון ושליטה מרשימה בחומר הנלמד . עדיין נחוץ המורה הנוכח, שיוצר עם הלומד יחס אישי, מעודד, מדרבן, מנחה ומכוון, מתווך, מתאים את רמת הידע הנלמד לרמתו של הלומד . לכן התוצאות הצביעו על חשיבותו המשמעותית ביותר של המורה בכתה . להלן חמישה מחקרים אשר בוצעו על מנת לבדוק את תפקודו ותרומתו של ה"מורה המתווך" . המחקרים מבוססים על עבודתם של פרופסור ראובן פוירשטיין, פרופסור פנינה קליין, פרופסור יעקב רנד . על עבודתם זו הוענק להם פרס ישראל . ■ ניתוח רכיבי תווך בקרב תלמידי בית ספר תיכון, הלומדים באמצעות מערכת למידה מרחוק א-סינכרונית, שמוריהם הוכשרו בפעילות תווך, לעומת תלמידים שמוריהם לא הוכשרו בפעילות תווך ( אריה בן-חיים ) . ■ לימוד מיומנות הבנת הנקרא באמצעות מחשב, השפעת למידה מתווכת על הישגי תלמידים ( ענת משה ) . ■ אימון לתווך הדדי והשפעתו על מוטיבציה ללמידה בסביבה מתוקשבת בכיתה ( לאה עצמון-מורדוך ) . ■ ניתוח רכיבי תווך באינטראקציה לימודית המתקיימת בין תלמידים הלומדים בצוותא בבית ספר יסודי, באמצעות למידה מרחוק ( אורית שמיר ) . ■ קשר בין מטרות הוראה והתאמת ההוראה לצרכי הלומד, לגבי תחושת "מרחק הבנה הדדית" של מרצים בסביבת למידה מרחוק לעומת סביבה מסורתית ( ניבה ונגרוביץ ) . בעקבות תוצאות המחקרים הללו, הולכת ורווחת גישה מעורבת ללמידה מתוקשבת מרחוק Blended Learning , שמשלבת למידה מתוקשבת מרחוק, עם למידה פנים אל פנים על ידי מורה . השילוב של טכנולוגיות מידע ותקשורת חדשניות בתהליך החינוך, גורם לעיצוב מחדש של תהליכים, של שיטות הוראה ושל תפקידי המורים והתלמידים, כאשר המורה משמש מתווך ומקדם למידה ולא בהכרח מקור הידע הבלעדי . תנאי הכרחי לשינוי זה, הוא הצבת המורה כמוביל שינוי חינוכי, שכן חשיבותו של המורה המתווך
|
אופיר, ברוך
|