|
עמוד:12
12 האובססיבי ויקיצתו 3 במילים אחרות, במישור המובן שהסובייקט נותן למבנה אחר" . שלו אין בהכרח נקודות משותפות בין המקרים השונים שבקטגוריה הקלינית הזאת . זה מעלה מיד את השאלה כיצד לדבר על קטגוריה של סובייקטים שאינם חולקים ביניהם נקודות משותפות . פירוש הערתו של לאקאן הוא שאכן במישור הפנומנולוגיה אין מן המשותף, אבל במישור של המבנה ישנה אחידות בין המקרים . מידור זה בין האובססיביים מדגיש את העובדה שיש להתייחס אליהם אחד-אחד, בעצם כמו לכל סובייקט . הדבר מרחיק לכת, הואיל ולאקאן מוסיף שמלחמות הדת נובעות מכך שאובססיבי אחד 4 הערה זו איננה באה רק על מנת אינו מלמד דבר על אובססיבי אחר . להצביע על הקירבה בין האובססיה לדת . אנו יודעים שלטקסים האובססיביים יש לעיתים קרובות צורה של טקסי דת פרטית של הסובייקט . מעין טקס שחוזר על עצמו . אפשר להבחין בכך כאשר 5 המקרה האובססיבי החשוב שפרויד קוראים את איש העכברושים , פרש בפנינו, שלאורך הקורס נחזור אליו לעיתים קרובות . לאקאן אומר שזה התנ"ך בכל מה שקשור לאובססיה . צריך להכיר ולקרוא אותו פעמים מספר כדי לנסות להבין את המבנה המורכב מאוד של הטקסים האלה ואת הלוגיקה של המקרה . היה צורך לגייס את כל הספרות של הפסיכואנליזה המתייחסת לטקסט זה של פרויד, על מנת לפענח את השיגעון האובססיבי הזה . הערה זו של לאקאן בדבר השונות בין אובססיביים כהסבר לקיומן של מלחמות הדת שולחת אותנו למידה כלשהי של אוטונומיה של האובססיבי, אשר 3 . Lacan J . , " Introduction à l'édition allemande d'un premier volume des Écrits ," ( 1973 ) , Autres écrits, Paris, Seuil , 2001, coll . Champ Freudien, p . 557 4 . שם . 5 . פרויד ז . , איש העכברושים . הערות אודות מקרה של נוירוזה כפייתית ( 1909 ) , תרגום : מרים קראוס, ספרים, הוצאה לאור, קוגיטו, בית ספר לפסיכותרפיה, 2004 .
|
|