|
עמוד:12
12 ג׳ייסון היקל ואקולוגית – זהו לא פחות מטירוף מוחלט . צריכה כשלעצמה אינה פסולה . היא אפילו הכרחית כדי שנוכל להתקיים . הבעיה היא כשסדר הדברים מתהפך : במקום צריכה כדי להתקיים – מתקיימים כדי לצרוך . זה מה שקורה בחברה שלנו . הצרכים האנושיים הופכים בה ממשתנה בלתי - תלוי, מגורם המוליד ייצור, למשתנה תלוי, לדבר - מה שהייצור הקיים מפתח ומוליד אותו . הצרכים האנושיים הופכים ממקור לתוצר . המערכת הכלכלית שלנו מייצרת צרכים חדשים באופן שיטתי, וכסף רב מושקע בקידום הרעיון שחיינו יהיו טובים יותר בעזרת המוצרים שימלאו אותם . ואכן, רק במהלך העשור הקודם ענף הפרסום צמח בשיעור מסחרר, מתעשייה של כ - 400 מיליארד דולר בשנת 2010 ל - 560 מיליארד דולר ב - 2019 . כפי שהיקל כותב, התוצאה היא מעין מלחמה פסיכולוגית מתמשכת : יום - יום אנחנו מופגזים באלפי מודעות, מתקפות בלתי - פוסקות על התודעה שלנו עצמה . אנו מוצפים במוצרים שהמערכת מנסה לשכנע אותנו לרכוש . המסר הוא שחיינו ישתפרו, במובן עמוק, אם נעשה זאת : אם רק נצליח לרכוש את הטלפון הסלולרי האחרון, המכונית החדשה, הבגד האופנתי או הבושם המיוחד, נהפוך לבני אדם מוצלחים יותר . וזאת לא רק התודעה שלנו שסובלת מכך . מחקרים מראים מתאם ישיר וגבוה בין הוצאות על עולם הפרסום לבין צריכה חומרית . בשעה שהגידול בייצור המזון, הביגוד וחומרי הבניין מקביל לגידול באוכלוסייה, הרי שייצורם של מוצרים חדשים גדל בשיעור פנטסטי . לאורך המאה העשרים נוצרו והתרבו במהירות סוגים חדשים לחלוטין של מוצרים : סיבים סינתטיים, מוצרי אלקטרוניקה, כלי רכב . צריכת החומרים לנפש בארצות הברית עלתה ביותר מפי חמישה מאז 1950 . מספר המכוניות ביחס לאנשים בעולם גדל בתקופה זו פי יותר מארבעה . ובישראל ? הוא זינק פי יותר משלושים . ∙ מקורו של המרוץ הצרכני טמון באופייה המיוחד של המערכת הכלכלית העכשווית . סוד כוחה הוא במנגנון גידול כלכלי
|
|